cabaran masa depan

Bismillahirahmanirrahim...
tinggal sebulan lebih je lagi nak lepak2 duk umah..
pasni,opkoz bz ngan assignment balik..pastu,terkejar2 untuk exam n test..kejar2 bas jugak jangan dilupa..hehe
bile makin dekat masenye,sha rase makin takot..
yup..sangat takot..
sha bakal memegang amanah yang sangat berat..
terase beban di bahu ni..

'fuyoo..bakal lawyer!'
'wahh..hebatla..pasni bley kuarkan fatwa kan?'
'bley la ajar saya nanti bile saya xtau pasal satu2 perkara'
benda tu sume yang wat sha jadi tertekan..
ye..tertekan dengan cara positif..
bile benda berkaitan agama,opkoz la xley men2..
ia berkaitan iman dan akidah kite..
"kak..lepas ni,kakak kena lebih berhati2 menjaga diri..kakak amik fatwa..everything yang kakak buat,orang bley persoalkan..nape kakak buat itu..nape kakak buat ini..sume nye nak kena jaga.."
-luahan hati seorang bapa yang melihat wajah sugul anak nye-
"kakak tau..cabaran makin hebat..sume nye nak kena sabar.."
"mesti..sekarang ni,ramai sangat orang jahil tapi berlagak pandai bab ilmu agama..tu yang bley menyesatkan..nak berdakwah kena sabar..kadang2 kite nak bagitau kebenaran,orang akan bagi seribu alasan untuk membidas balik..tym tu la betol2 uji keimanan kite.."
tersentuh sangat2 bile abah bagi nasihat camtu..
seakan mengerti apa yang akan sha hadapi..
tapi sha bersyukur,cita2 sha hampir tercapai..
Allah telah permudahkan urusan sha..
cita2 sha dari kecik nak amik bahagian agama akhirnye tercapai jugak..
alhamdulillah..

seriously,sha sangat takot bile tengok orang sekeliling sha..
tanggungjawab yang besar bakal digalas oleh sha xlame lagi..
cabaran untuk mendidik masyarakat supaya memahami islam dengan lebih mendalam..
dan mematuhi cara hidup islam yang sebenar..
xsemudah yang kite impikan..
nak mendidik ahli keluarga sendiri pun susah..apatah lagi orang len..
tapi bagi sha,kekuatan dan kesabaran tu elemen yang paling penting perlu ade dalam diri..
sedangkan Rasulullah dihina dan dicaci ketika menyampaikan ajaran,tapi Baginda xpernah berputus asa untuk terus menyebarkan islam..
subhanallah!
itu lah penguat semangat sha bile ati ni resah gelisah..

sha harap Allah bagi kekuatan untuk sha hadapi sume dugaan yang mendatang..
selama ni pun,kebanyakannye sha mampu untuk membenci dalam ati..
itu adalah selemah-lemah iman..
sha xde kekuatan lagi untuk menegur secara direct..
melainkan kalau wat maksiat cam berzina depan mata,sha akan tegur secara direct..xpon kalau bercium..
memang sha xkan pikir 2x untuk menegur..
da rase bertanggungjawab sangat2 kalau kena camtu..
xditegur nanti,len kali buat lagi kat tempat len..
ntah..sha pun xfaham..
kenapa remaja masa kini makin terok..
mane perginye pejuang agama?
rase nak menitik air mata bile mengenang kan sume tu..
remaja masa kini kebanyakannye jauh tersasar dari landasan agama....

ya Allah..berikanlah aku kekuatan....

pesanan penaja : talabul ilmi faridhatun ala kulli muslim.. -menuntut ilmu wajib ke atas setiap muslim-
x_96f4529

4 comments:

  1. hye sha....actually masalh sosial dak2 remaja ni ddari dulu mmg tak habis2 diperkatakan....lecturer BL yg bgtau...huhu

    cuma sekarang kan umat makin bertambah, so, makin ramai, makin bnyk la masalah dia kan....huhu...

    semoga kita tak tergolong dalam gologng yg ade masalh sosial tu ye =)

    ReplyDelete
  2. yup..
    mudah-mudahan kte sume diberi ketabahan utk mgharungi sume ni kan =)

    ReplyDelete
  3. Sha cakap cenggitu buat ReYnn takut..

    ReplyDelete
  4. xpe..
    tkot utk kte push ke arah positif..
    tu lebih baik kan..
    nti kte akan jge diri sebaik mgkin..
    =)

    ReplyDelete