dulu..kini dan selamanye???

Bismillahirrahmanirrahim..
perghh..arini sakit sangat2 tekak ni..
kompem sebab peralihan cuaca dari minggu lepas yang panas terik ke musim ujan plak sekarang..
ape2 pun,syukur alhamdulillah..sebab Allah turunkan nikmat yang xterhingga..


tadi maghrib boring2 duk lepak dalam bilik..
tibe2 terpandang gambar yang kat atas meja tu..
gambar tym kecik2 dulu..
wahhh..comey nye..(haha..perasan sebentar)
ble tengok2 muke tym baby..tadika..zaman sekolah..ade transformasi wajah..
opkoz la..dulu2 selebet je..comot..mane reti nak melaram sangat..
cover2 ke macam sekarang..
normal la kecik2 comot..baru lah comel..hehe
ni gambar tym baby..
xingatlah berapa bulan..tapi muke bulat gler..
cam bola je..haha
muke sume sedey je..adei~
ni plak umo dalam 4 tahun kot..
lebey kurang la..
gambar yang pakai baju merah tu kat tugu memperingati pahlawan(yela kot)..
menangis sebab kena pakse bergambar..
ingat lagi tym tu nangis2 n abang kat sebelah pujuk..
kesian abang tym tu..
lagi dipujuk,lagi kuat sha nangis..haha
tym ni konvo..
konvo tadika la..huhu
sekolah tadika cina..
sume kawan2 cina..n sha sorang je melayu..
dulu memang fasih cakap cina..
selalu dapat no 1 tym exam..
xtau la pe sha jawab..sebab bile tym exam,sha rase,sha salin balik je soalan tu..haha
bile exam terkezut sangat bila lao sher cakap dapat no ,1..rase nak nangis je..huhu
sampai sekarang sha masih simpan piala tu..
tapi xpaham dia tulis ape sebab dalam bahasa cina..
teacher sha suggest kat mama suh anta sha kat skolah kebangsaan Pui Ying..
dia kate,result sha cemerlang n bley sambung sekolah cina..
sha pujuk mama xnak anta ke skolah cina tu..
sha nak skolah melayu..ley pakai tudung..
ni duk tadika cina kena pakai skirt..
rase jeles bile tengok orang pakai tudung n sekolah agama..
xtau nape sha bley ade perasaan camtu..
laz2 mama register skolah rantau panjang..
seronok sangat..
ni gambar sha masuk pertandingan nyanyian..
bertanding kat SJKC Pui Ying..
n jugak fesyen..
kedua2nye menang dapat no.1..
gambar masuk pertandingan fesyen tu xdapat ditunjukkan sebab seksi..
bahaya2..hehe
yang kiri tu sha..huhu
tym skolah rendah banyak gak kenangan manis..
mase standard 1 xpakai tudung lagi..
ade 2 orang lelaki ni memang suke sangat la tarik rambut sha..(sape la tu..kompem kalau dia baca statement ni,mesti orang tu malu..haha)
sebab rambut sha memang panjang..
n ari2 mama tolong sikatkan n ikat b4 gi sekolah(sweet kan?)..
start pakai tudung tym standard 2..tu pun mama xbagi pakai sebab dia takot rimas kot..
tapi bile sha asyik cakap nak pakai tudung jugak tym standard 2,mama wat kan la gak tudung untuk anak pompuan tunggal dia ni..
bukan ape,sebenarnye sha malu sangat tengok kawan2 sume pakai tudung..
sha sorang je free hair..malu3x!
sha pernah jadi penolong kelas tym standard 1 n ketua kelas tym standard 6..
tym pengiktirafan ketua darjah,sha satu2 nye girl yang ade kat situ..
normal la ketua darjah mesti lelaki..
sebagai simbolik pengiktirafan,sumorang akan dipakaikan tie..
oh..no..tym tu sume da gelak2..xkan sha nak pakai tie plak..
dahla sha jadi ketua kelas untuk kelas pertama..
bile diumumkan,perempuan plak yang naik atas pentas..
then,bile mesyuarat,memang segan..
sume laki..n sha sorang je single kat situ..
dulu,pentas tu adalah hidup sha..
sha aktif masuk lakonan,pantun n contest yang sha selalu masuk iaitu nyanyi..
sore xsedap pun..tapi sebab keberanian n minat,sha join la..
nyanyi lagu sempena bulan kemerdekaan..
n wat persembahan akhir tahun..
tapi bakat tu sume terkubur pas masuk sekolah menengah..
paham2 jela bile masuk skolah agama..
mane bley benda2 camtu..lagipun sha da besar..
tibe masenye sha kena tinggalkan benda2 camtu..
huhu
pas darjah 5,sha baru lah sepenuhnye memakai tudung..
kalau x,sekejap pakai sekejap x..
besela..kanak2 ribena..
muka tym umo around 16..
xde beza sangat dengan yang sekarang..
gemok skit..(bajet sekarang kurus..huhu)
masuk sekolah menengah,cam xde ape pun yang menarik..
belajar jela..
then,kenangan tym join kawad kaki..
xbanyak pun kenangan dalam gambar..
sebab tym ni paling xske bergambar..
xtau nape..huhu
gler bergambar ni pun sejak masuk u..
pantang jumpe tempat bez..
abis posing sume benda..
ngan kawan2 yang sume gler bergambar gak..
memang kecoh..
tym asasi ni banyak menyimpan kenangan..
seronok!
tu lah yang bley digambarkan..
kebanyakannye da matang..
sesuai la ngan umo..
da nak masuk 20-an pun..
mmm..rase xready lagi nak time kenyataan yang umo nak menjangkau angka puluhan..
uwaaa..tuanye..
agak2 umo bile da 30++ camne plak ye?
wbia musim berganti musim,shafiza TETAP shafiza..xkan berubah dek mase..
kecuali KEDUT!!!

terkena lagi

Bismillahirahmanirrahim..


da berape ari ntah kena selsema..
perghh~
bersin siang malam..

pastu xley tido..
tengok blog,sunyi je..
nak update,tapi otak xley interpret ape yang patot..
idea xdatang sebab otak xsihat..
huhu..benarlah kate pepatah arab "al-aqlus salim fil jismis salim"..
akal yang cergas datang dari badan yang sihat..


until now,xmakan ape2 pun ubat lagi..
memang xske telan ubat..lebih rela 'dia' baik sendiri..
xmo amik dadah..
bunyi cam gempak je..padahal ubat je pun..haha


sakit ni penghapus dosa..
banyak sangat dosa ni..
ari2 wat dosa..
so,dengan cara ni la,Allah nak menghapuskan dosa..
selain kite berdoa mengharapkan keampunanNye ari2..
so,jangan mengeluh ye sha.. (^_^)

kanak2 ribena

Bismillahirahmanirrahim...
mood sekarang = berapi+bengang
so,bile da tulis mood camni,paham2 jela..
ade la yang sha nak letuskan kat sini..


berair mata sha menahan keloyaan yang melampau..
ooohhh..agak melampau statement ni..
tapi tu la hakikat..
sha xtipu..
bile sha bace status seseorang tu kat fb,air mata sha terus berair..
ade 2 sebab..
1st-sha memang rase nak muntah bile bace status 'daring' dia tu..
2nd-sha rase sangat2 berdosa sebab xmampu nak tegur sedangkan dia orang terdekat sha..
tu la kelemahan sha..sha xmampu lagi nak menegur dengan kata2..
hanya dengan selemah2 pencegahan jela yang sha mampu wat..iaitu dengan mencegah dalam hati..
agar sha jangan wat camtu gak..


sha tabik dengan adik sha sebab dia tegur budak tu..
bahasa kemain lagi dahsyat..
sume dia sebut dalam tu sebab bengang kat sorang pompuan tu..
maybe ade sorang pompuan tu tegur dia jangan over sangat bile da ade kekasih..
baguslah kat budak pompuan yang tegur tu..
ade keberanian..
sha nak je tegur..but i know pompuan tu jenis camne bile ditegur..
lagipun malas nak gadoh pasal benda ni bile memikirkan dia masih lagi dalam golongan kanak2 ribena..
fikiran xmatang..dan hanya tau berseronok je..
xmemikirkan mase depan yang xde hala tujuan tu..
sekolah pun malas..
tau nak bercinta..bercinta..n bercinta..
ade ape ngan cinta tu?xtau la ape yang dia pandang..
benarlah orang kate,cinta tu buta..
but jangan sampai cinta tu membutakan mata ati kite..
kelak diri sendiri yang merana..
xsalah nak bercinta,asalkan ikut landasan syariat..
kalau da xmampu untuk menahan perasaan sayang dan cinta kat pasangan..better u get married as soon as possible..
xde timbul fitnah n orang xmeluat dengan gaya anda tu!


paling xsetuju,bile budak2 sekolah rendah pun da pandai nak ade couple2 ni..
sume tu fikir keseronokan je..
yang paling malang,bile ade yang kate,sape xde couple tu ketinggalan zaman..
tapi bagi sha,sha sangat mengagumi orang yang xde couple..
biar la orang nak kate xlaku ke..ape ke..
yang pasti,niat kite untuk mendapatkan isteri/suami..bukan untuk mendapatkan pakwe/makwe..
biarlah kite jadi len dari yang len..single bukan dosa..tapi yang double tu yang dosa..
ni lah akhir zaman..dosa diagung2kan..orang yang berbuat sesuatu yang benar diperlekehkan..


bercinta xsalah..tapi yang salah,orang yang memilikinye menyalurkan pada jalan yang salah..
cinta tu hadiah dari Yang Maha Esa..
dengan cinta,kita kenal Pencipta..
dengan cinta,kita kenal Rasulullah s.a.w..
dengan cinta jugak,kita kenal keluarga,saudara-mara,sahabat handai dan orang len..
tapi cinta yang bagaimana?cinta yang berlandaskan Islam..
dan cinta yang berpada2..bukan berlebih2an sehingga kite meletakkan cinta kepada manusia lebih agung dari cinta kepada Ilahi..


kalau bercinta dalam peringkat umo sekolah rendah dan menengah,itu bukan cinta..tapi lebey kepada nafsu..
nafsu untuk cinta-mencintai..nafsu untuk sayang-menyayangi..nafsu untuk milik-memiliki..dan len2..
andai benar kite menyayangi sang kekasih,bertemu lah kedua ibubapanye..mintak restu dalam perhubungan..
dan segeralah bernikah..
kalau xmampu untuk berkahwin,cukuplah sekadar akad nikah dan wat majlis kecil..
hanya untuk menghalalkan perhubungan tersebut..
ape guna nye kite asyik mengumpul duit banyak2 semata2 nak wat majlis besar,dengan niat kawin cume sekali..
so,nak wat grand..
xpayahla wat camtu..cukupla sekadar majlis kecik tapi dilimpahi rahmat Ilahi..
dengan niat untuk menghalalkan perhubungan supaya diredhai Allah..


kalau adik2 yang baru takat sekolah ni da bercinta,camne plak?
nasihat sha,banyak2 dekatkan diri kepada Allah..
yakin jodoh akan sampai bile tibe masenye..
ape gunenye bercinta tym sekarang..xtau lagi mase akan datang same ade dengan dia lagi atau x..
sia2 je kite menghabiskan mase dengan merinduinya..alangkah baiknye kalau kite abiskan mase dengan mengingati Yang Maha Agung..
perjalanan adik2 masih panjang..akan datang lagi banyak cabaran yang akan ditempuhi..
serahkan segala2nye pada Allah sekiranye benar2 sayang kepadanye..
sebenarnye mengikut pemerhatian sha setelah borak2 dengan adik2 yang bercinta ni,diorang ade couple pun sebab nak ilangkan bosan..nak manje2..n bile jumpe yang lebih baik,diorang tinggalkan la..
sebab tu,xmustahil bile sha tengok kat status fb mereka2 ni selalu gadoh2 dengan orang len..konon katenye lelaki or pempuan ni rampas kekasih diorang la..ape la..
haihh..nampak sangat ketidakmatangan di situ!
sebab ape jadi macam ni?sumenye bermula dari henpon..
xcukup jumpe kat skolah..balik umah mesej2 lagi..calling2..
xbosan2..mungkin sebab khayal dalam dunia sendiri..
tu yang jadi camtu..n khayalan tu datang dari syaitan..
syaitan akan mengaburi mata kita dengan memperlihat keindahan ketika perbuatan tu dilakukan..
kata syaitan musuh utama..tapi sebenarnye,sedar xsedar,syaitan jadi kawan baik.,
so,beware la ye..


sebagai seorang kakak..perempuan..n bakal pendakwah satu ari nanti..
sha rase terkilan dengan sume ni..
kecik2 da terdedah ngan benda2 negatif camni..
mostly terpengaruh dengan kawan n macam2 lagi la..
banyak sumber yang bley menjerumuskan diorang ke arah benda2 ni..
pokok pangkalnye,datang dari dalam diri masing2..
ilmu agama yang dibekalkan untuk kite tu berguna ke x..
kite dapat tengok dalam diri kite..
berjayakah kite menjadi seorang penganut agama islam?
atau sekadar di ic n surat beranak je tertera agama Islam?
so,peranan orang sekeliling la mencorakkan kanak2 ni untuk menjadi pelapis generasi yang berwawasan..
ni kalau mak ayah,kakak n abang pun xamik kisah..sape lagi nak kisahkan diorang?
guru?masyarakat?
hanya orang terdekat je yang mampu membantu diorang..
terapkan nilai agama yang tinggi dalam usrah..
insyaallah..usrah yang diterapkan biah solehah mampu melahirkan para pendukung negara yang unggul dan berlandaskan Al-quran dan As-sunnah..
moga kite same2 mejadikan syaitan musuh utama kite setiap mase..dan meletakkan cinta Allah adalah yang paling teratas..

api dunia vs neraka

Bismillahirahmanirrahim...
seusai makan tengahari,terasa nak berblogging plak..
adam pun tengah tido..
so,bley la nak wat keje skit..
kalau si kecik tu da bangun,jangan arap ley mengadap depan lappy ni je..
abis berair keyboard ngan air liur dia..heh~


tengah2 check emel tu,tibe2 ternampak artikel ni..
so,sha nak share kat korang..
semoga kite same2 insaf dan memperingatkan diri masing2..


Diriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w pernah menceritakan betapa asalnya kejadian api di dunia ini. Setelah Nabi Adam dihantar ke dunia kerana kesalahanya memakan buah larangan maka Allah swt telah memerintahkan Jibril as supaya mengambil api dari neraka untuk dihantar ke dunia utk kegunaan Nabi Adam as. Maka Jibril as pun diperintahkan utk meminta api tersebut daripada malaikat penjaga api neraka iaitu Zabaniah.

Jibril : Wahai Zabaniah, aku diperintah utk mengambil sedikit api neraka utk dihantar ke dunia bagi kegunaan Adam as.

Zabaniah : Sebanyak mana sedikit itu ?

Jibril : Sebesar kurma...

Zabaniah : Kalau sebesar buah kurma api neraka itu engkau bawa nescaya akan cairlah tujuh lapis langit dan tujuh lapis bumi akibat kepanasanya.

Jibril : Kalau begitu berilah aku sebesar separuh dari buah kurma...

Zabaniah : Kalau sebesar separuh buah kurma api neraka ini engkau letakan di dunia nescaya tidak akan turun walaupun setitik hujan dari langit dan tidak ada suatu pun tumbuhan akan tumbuh di bumi nanti..

Memandangkan keadaan yang rumit ini maka Jibril as pun menghadap Allah untk mendapatkan saiz yg perlu di hantar ke dunia. Allah swt pun memerintah kan supaya Jibril mengambil sebesar ZARAH sahaja dari api neraka utk di bawa ke dunia. Maka Jibril as pun mengambil api neraka sebesar zarah dari Zabaniah tetapi oleh kerana kepanasan yg keterlaluan api neraka sebesar zarah itu terpaksa di sejukan dgn mencelupnya sebanyak 70 kali kedalam sungai di syurga dan sebanyak 70 buah sungai. = 70 x 70

Selepas itu Jibril as pun membawa api itu turun ke dunia dan diletakan diatas sebuah bukit yg tinggi. tetapi sejurus setelah diletakan tiba-tiba bukit itu terus meleleh cair maka cepat-cepat jibril mengambil semula api tersebut dan dihantar semula ke neraka.

Hanya sisa-sisanya sajalah yang terdapat di dunia ini, spt api yg sering kita gunakan untuk berbagai keperluan dan juga api yg terdapat di gunung berapi dan lain-lain lagi.

Bayangkanlah kepanasan api neraka yang sebesar zarah terpaksa disejukkan dalam 70 buah sungai dgn sebanyak 70 celup setiap sungai dan hanya sisanya saja itupun manusia tidak dapat bertahan akan kepanasannya..

masyaallah..dengan api dunia pun kite xtertahan..
apatah lagi dengan api neraka?
semestinye sakit peritnye xtergambar dengan kata2..
dengan siksaan yang diterima dalam neraka..
lagi la xmampu nak digambarkan dengan akal fikiran..
nauzubillah..
sebab tu kalau kite nak melakukan dosa,fikirkan azab yang bakal diterima ketika di neraka nanti..
bertahankah kita?
atau kite menjerit kesakitan mengharapkan belas ihsan orang len?
ketika tu,masing2 da xpedulikan orang len..
sume sibok menjaga diri masing2..
hanya Nabi Muhammad s.a.w je yang diberi shafaat untuk menolong umatnye..
itupun atas izin Allah s.w.t
tym tu,kite hanya arapkan baginda je untuk menolong kite..
ketika susah,barulah kite sedar dan menyesal yang selama ni kite xpernah nak mengamalkan sunnah Rasulullah s.a.w dan suruhan baginda serta Allah..
kite lalai dengan dunia yang xmenjanjikan sebarang kesenangan ketika di akhirat nanti..
terlalu mengejar dunia sehingga kite bimbang dan gusar untuk meninggalkannye satu ari nanti..
sedangkan sepatotnye dengan mati,kite gembira untuk bertemu Ilahi..
hanya itu satu2nye jalan untuk menemuiNya..
bukankah itu petanda ati telah mati?


janganlah kite menjadi orang yang paling menyesal ketika di akhirat nanti..
segala2nye tidak berguna lagi..
so,di dunia lah kite perlu untuk mengumpul amalan2 sebagai bekalan untuk menuju akhirat..
dan menikmati kehidupan abadi di syurga nan indah..
must always remember-dunia sebagai persinggahan..dan akhirat merupakan destinasi utama..

barisan kita nombor berape?

Bismillahirahmanirrahim...
fuhh..akhirnye,arini blogspot da pulih..
tapi kalau ade sape yang komen atau wat entry tym blog ade problem tu,memang akan ilang..
xtau la ape masalahnye..
nasib baik tym ari problem tu,sha xwat posting..kalau x,mesti sedey gler sebab penat2 cari idea..tibe2 ilang plak..


ape kaba iman kita arini?arap2 la makin bertambah dari semasa ke semasa..
macamane preparation menuju akhirat?
semakin hebat ataupun same aje?
mudah-mudahan kita sentiase mengingati Allah dalam setiap ape yang kite lakukan..
sandarkan segala2 nye pada Allah..insyaallah,sumenye akan menjadi mudah..


bercerita tentang akhirat..pastinye xtergambar dek fikiran kita bagaimana dahsyatnye suasana di akhirat kelak..
dan ketika kite akan dihisab amalan,kite akan berbaris mengikut amalan yang kite lakukan ketika di dunia..

Suatu ketika, Muaz b Jabal ra mengadap Rasulullah SAW dan bertanya:
"Wahai Rasulullah, tolong huraikan kepadaku
mengenai firman Allah SWT:
"Pada sangkakala ditiup,maka kamu sekalian
datang berbaris-baris"
Surah an-Naba':18
Mendengar pertanyaan itu, baginda menangis dan
basah pakaian dengan air mata.Lalu menjawab:
"Wahai Muaz, engkau telah bertanyakan kepada aku,
perkara yang amat besar, bahawa umatku akan digiring,
dikumpulkan berbaris-baris menjadi 12 barisan,
masing-masing dengan pembawaan mereka sendiri...."


Maka dinyatakan apakah 12 barisan tersebut :-


BARISAN 1
Di iring dari kubur dengan tidak bertangan dan berkaki.
Keadaan mereka ini dijelaskan melalui satu seruan
dari sisi Allah Yang Maha Pengasih:
"Mereka itu adalah orang-orang yang sewaktu
hidupnya menyakiti hati jirannya, maka demikianlah
balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka..."


BARISAN 2
Diiring dari kubur berbentuk babi hutan.
Datanglah suara dari sisi Allah Yang Maha Pengasih:
"Mereka itu adalah orang yang sewaktu hidupnya
meringan-ringankan solat, maka inilah balasannya dan
tempat kembali mereka adalah neraka..."


BARISAN 3
Mereka berbentuk keldai, sedangkan perut mereka penuh
dengan ular dan kala jengking.
"Mereka itu adalah orang yang enggan membayar zakat,
maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka..."


BARISAN 4
Diiring dari kubur dengan keadaan darah seperti air
pancutan keluar dari mulut mereka.
"Mereka itu adalah orang yang berdusta di dalam
jualbeli, maka inilah balasannya dan tempat mereka adalah neraka..."


BARISAN 5
Diiring dari kubur dengan bau busuk daripada bangkai.
Ketika itu Allah SWT menurunkan angin sehingga bau busuk
itu mengganggu ketenteraman di Padang Mahsyar.
"Mereka itu adalah orang yang menyembunyikan perlakuan
derhaka takut diketahui oleh manusia tetapi tidak pula
rasa takut kepada Allah SWT, maka inilah balasannya
dan tempat kembali mereka adalah neraka..."


BARISAN 6
Diiring dari kubur dengan keadaan kepala mereka
terputus dari badan.
"Mereka adalah orang yang menjadi saksi palsu, maka
inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka..."


BARISAN 7
Diiring dari kubur tanpa mempunyai lidah tetapi dari
mulut mereka mengalir keluar nanah dan darah.
"Mereka itu adalah orang yang enggan memberi
kesaksian di atas kebenaran, maka inilah balasannya
dan tempat kembali mereka adalah neraka..."


BARISAN 8
Diiring dari kubur dalam keadaan terbalik dengan
kepala ke bawah dan kaki ke atas.
"Mereka adalah orang yang berbuat zina, maka inilah
balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka..."


BARISAN 9
Diiring dari kubur dengan berwajah hitam gelap dan
bermata biru sementara dalam diri mereka penuh dengan api gemuruh.
"Mereka itu adalah orang yang makan harta anak
yatim dengan cara yang tidak sebenarnya, maka inilah
balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka..."


BARISAN 10
Diiring dari kubur mereka dalam keadaan tubuh mereka
penuh dengan penyakit sopak dan kusta.
"Mereka adalah orang yang derhaka kepada orang tuanya,
maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka..."


BARISAN 11
Diiring dari kubur mereka dengan berkeadaan buta mata-kepala,
gigi mereka memanjang seperti tanduk lembu jantan,
bibir mereka melebar sampai ke dada dan lidah mereka
terjulur memanjang sampai ke perut mereka dan keluar beraneka kotoran.
"Mereka adalah orang yang minum arak, maka inilah
balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka..."


BARISAN 12
Mereka diiring dari kubur dengan wajah yang bersinar-sinar
laksana bulan purnama. Mereka melalui titian sirat seperti kilat.
Maka,datanglah suara dari sisi Allah Yang Maha Pengasih memaklumkan:
"Mereka adalah orang yang beramal soleh dan banyak berbuat baik.
Mereka menjauhi perbuatan derhaka, mereka memelihara solat
lima waktu, ketika meninggal dunia keadaan mereka sudah
bertaubat, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka
adalah syurga,mendapat keampunan, kasih sayang dan keredhaan
Allah Yang Maha Pengasih..."


subhanallah..hanye barisan ke-12 je dikhususkan untuk orang yang beriman dan beramal soleh..
mampu kah kite berada sebaris dengan orang yang beriman ni?
layakkah?
atau kite berada di barisan selainnye?
tepuk dada,tanye iman..
adakah amalan yang kite lakukan kini meletakkan kite sebaris dengan orang yang beramal soleh..

"Jika engkau mahukan kemesraan dengan Allah,
maka garanglah terhadap dirimu sendiri.
Jika engkau merasakan manisnya berhubung dengan Allah,
tahulah engkau betapa peritnya berpisah denganNya...."

semoga kite same2 berusaha untuk mendapat kan barisan ke-12..aaaminn.. =)

gila kasut!

perempuan dengan kasut memang xley dipisahkan..sha salah sorang pengumpul koleksi kasut2..satu almari tu memang penuh kasut sha n mama..macam2 kaler ade..mama pon ade minat yang same macam sha..saiz plak same..so,kitorang berdua memang selalu la tukar2 kasut..huhu


korang minat x pakai high heels?hee..sha minat sangat kot..dan kesemua koleksi kasut sha high heels..xde yg flat pon..sebabnye sha rase sangat berkeyakinan bile pakai high heels..alhamdulillah..setakat ni xde la nak terpelecok lagi..cume kalau pakai high heels,kompem xley jalan laju..tu yang sha xberapa suke sangat..huhu..n kasut ni(dalam gambar),kasut yang paling sha sayang..sebab ni direka khas ala2 princess tapi simple punye je..n dibeli pakai duit sha sepenuhnye..agak mahal..tu yang sha sayang sangat n jaga dia elok2..(baru tau menghargai sebab pakai duit sendiri..huk8)
nampak xtinggi..tapi sebenarnye tinggi sangat..kasut ni paling tinggi sha pernah ade~


sha ngan sorang kawan sha kat kuliah tu memang penggemar high heels..tapi kalau g kuliah,sha jarang pakai sebab sakit kaki kalau pakai lame2..kuliah dari pagi sampai petang..xlarat nak pakai lame2..huk3..sha n kawan tu memang selalu orang tegur..katenye gaya macam lecturer..ala2 mak datin n berani pakai high heels tinggi2..huhu..sebenarnye bile sha pakai high heels lame2,sha sakit belakang bile tym malam..sha rase pun memang xelok pakai high heels..banyak keburukannye..n baru tadi sha search mr.google..akhirnye terjumpe la maklumat pasal benda ni..memang terkezut!meh nak share ngan korang~


FAKTA: Risiko kasut tumit tinggi :
1. Jejaskan peluang untuk dapat anak (tidakkkk!!!!)
2. Punca rambut gugur (patotlaaa...)
3. Kasut tumit berukuran 12.7 sentimeter boleh jejaskan organ dalaman dan kesuburan wanita
4. Boleh sebabkan pening kepala, dan gangguan haid
5. Achhilles menjadi pendek dan menyebabkan sakit tumit kaki


Menurut pakar kesihatan dan kecergasan, Dax Moy berkata, gaya berdiri yang tidak seimbang setiap kali memakai kasut bertumit tinggi setinggi 12.7 sentimeter memberi kesan kepada organ dalaman dan kesuburan wanita.


"Jika wanita menghargai kesihatan mereka, elakkan dari memakai kasut bertumit tinggi dengan apa cara sebab ia tidak berbaloi dengan risiko"


"Kedudukan pinggul cuba ditolak ke depan oleh pemakai membolehkan isi perut bergerak ke depan, menimbulkan keadaan yang ramai wanita menyangka ia adalah 'perut buncit'".


"Oleh itu, mereka memampatkan organ dalaman dalam keadaan yang dikenali sebagai visceroptosis. Ia tidak berhenti di situ- leher, belakang, sakit bahu, sakit kepala malah keguguran rambut ialah hasil tidak mempedulikan cara tubuh anda dicipta untuk bekerja," katanya.


Visceroptosis ialah keadaan pernah dideritai wanita memakai korset atau barut dan kini ia tidak lagi menyakitkan pinggang sebaliknya menjadikan kaki sebagai mangsa.


Dax Moy menambah: "Paling penting ialah masalah besar yang berpunca dari pemakaian kasut bertumit tinggi berkaitan dengan kesuburan, kitaran haid dan fungsi bahagian atas tubuh.


Malah menurut Presiden Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) S.M Mohamed Idris, memakai berkasut bertumit tinggi selama bertahun-tahun akan menyebabkan tendon Achhilles menjadi pendek hingga menyebabkan sakit tumit.


Tambahnya, memakai kasut tumit tinggi akan mengubah cara jalan seseorang dengan mengenakan pusat graviti ke atas bebola kaki dan meletakkan tekanan berlebihan sehingga 26 peratus pada lutut iaitu kes biasa osteoprosis. Masalah lebih menyakitkan berkaitan pemakaian kasut tumit tinggi iala neuroma iaitu kaki dipaksa masuk ke dalam kasut tumit tinggi yang ketat dan runcing di depan.


ok..baru dapat tau sume ni..pasni kena kurang skit la pakai tumit tinggi..lagi2 dia asyik sebut pasal ade kaitan ngan kesuburan la..bla..bla..bla..jadi cuak lak..so,after this,kena la beli kasut tumit rendah je..huuuu..xbeznye....


saya blogger muslim/muslimah.saya jaga aurat dan akhlak saya

Bismillahirahmanirrahim...


setelah sha di tag oleh cik amalina nadri,sha turut involve dalam kempen menjaga aurat ni..jom kawan2..kite join ramai2..kat sini! ^_^

special tagging to my dear friends :

semoga dengan usaha kite yang xseberapa ni,kita dapat mengambil manfaat sedikit sebanyak..aaamiin.. =)

aku terima....

Bismillahirahmanirrahim...
perlu ke time?
oohhhh..dalam dilema..
rase nak time..tapi xyakin..
bley ke?
ati da berkenan..tuannye tengah tunggu jawapan je..
da seminggu lebih duk berkira2 ngan jawapan..
kadang2 rase nak time..kadang2 rase xnak time..
tanye abah,abah kata xyah..mama plak kate time..
tanye orang sekeliling,sume menyokong..
akhirnye,setelah timbang buruk baik,sha menerima..
xtau nak gambarkan macamana perasaan sekarang..
macam2 yang sha pikirkan..
tapi sha yakin,Allah Maha Mengetahui ape yang terbaik wat hambaNya..


SAMBEST..
sehebat namenye..
xlame lagi,sha akan menjadi salah seorang pendidik kat situ..
cuak3..nak mengajar budak form 1 plak tu..
subjek bahasa arab..
fuhhh..hebat x?(padahal menggigil ni..)
memang Allah takdirkan sha untuk mengajar bahasa arab supaya sha dapat membaiki bahasa arab sha..
tu la..dulu benci sangat dengan bahasa arab..siap berazam lagi xnak langsung terlibat dengan subjek bahasa arab..tup tap tup tap..masuk usim,bahasa arab kena strong..lagi2 amik syariah..perghhh~
padan muke!tu la..len kali jangan benci2 lagi..
kan da kena amik..
tapi tu dulu..sewaktu zaman jahiliyah..yang xtau ape pentingnye kena belajar bahasa arab..
sekarang ni da dapat kesedaran betapa pentingnye bahasa arab untuk memahami agama Islam..
n sebagai seorang bakal lawyer or pakar motivasi or pakar kaunselor,seharusnye sha menguasai bahasa ketiga ni..
lagipun,xdelah nak baca kitab agama dalam versi bahasa Melayu je..Bahasa Arab lagi menarik sebenarnye..dan keterangannya yang lebih detail..
bile bace Al-quran pun dapat menghayati tanpa melihat makna dalam Melayu..at the same tym,kite dapat menguji minda kita untuk menterjemah ke dalam Melayu tanpa melihat makna terlebih dahulu..
bile memikirkan yang sha sendiri pun xde la terror mane nak mengajar arab..tapi sha cube gak untuk wat yang terbaik..
bile lagi nak berkhidmat kat sekolah sendiri?bile ade mase ni lah kite amik peluang..
Teacher pun suh kitorang manfaat kan cuti ni..so,dia suggest kat kitorang suh time tawaran bekerja sebagai guru tuisyen..
gaji pun agak lumayan..sape nak bagi rm80/jam,cik sha oi..
mule2 terkezut gak bile dapat tau kena mengajar bahasa arab form 1 or 2..
dahla bahasa arab sendiri pun terkontang-kanting..ni plak nak mengajar anak orang..
mau ajaran sesat diwatnye..
bile tanye subjek len ade kosong x?,ade math untuk form 4 or 5 je..
haihh..pitam mendengarnye..
kang xpasal2 nagn sha2 sekali diorang buli..xjadi la nak time..
so,laz sekali decide nak amik bahasa arab jela..
setelah wat research sukatan untuk subjek tu,akhirnye dapat lah keyakinan untuk mengajar bahasa tu..


tengok ade iklan kat tol sebelah umah ni..
gaji RM1000++..
wow!!!bley tahan gak..(bagi student asasi macam sha ni,kompem la kate RM1000 tu lumayan gler dah..bley tampung makan untuk 3bulan)
tapi adik sha cakap,bukan keje siang je..ade shift malam gak..
tu yang mahal..pastu,bukan tol kat sebelah ni je..sukati dia la nak anta mane2..
dengar bab shift malam tu,terus meremang bulu roma..
ohhh..sangat cuak..diwatnye sha dengan pak guard je..
xke naya..malam2 buta xde sape2 kat highway..
jadi pape,kan susah..
tapi transport xjadi masalah..
pihak tol tu da sediakan..
susahnye nak wat pilihan..tol ke..cikgu?
emm..jadi cikgu jela..keje pun xpenat..
ok..dah..xyah nak pikir banyak2 lagi..
kang gler plak jadinye..


tapi kalau ade majikan yang sudi amik sha bekerja,sha nak demand ni..HAHA
antaranye :
-keje xnak berat..kalau bley duk dalam bangunan je..siap ade air-cond(kalau bley)
-gaji RM1000++..
-xnak kena mengadap muka orang bukan2 cam keje cashier ke..tukang isi minyak ke..silap2 jumpe plak kawan lame..xpun cikgu2 dulu..heh
-keje yang xmemerlukan banyak tenaga..
-waktu keje singkat..kalu bley paling lame 6 jam je..huhu


ok..kalau ade majikan yang sudi,ley la contact sha..
cehhh..demand lebey2..pastu nak suh orang contact dia..
banyak comel muka aku..HAHA
alaa..keje jap je pun..
sementara nak tunggu masuk degree ni..bulan 9..
len la keje permanent..ley la demand macam2..huhu


disebabkan sha ni banyak kerenah dalam hal memilih keje,mama cite la yang orang bangla keje rajin sangat..
even weekend pun diorang still keje..
sebab diorang tau kesusahan yang ditanggung oleh family diorang kat negara sane tu..(negara diorang la)
so,tiap bulan memang diorang akan kirim duit,masuk akaun nak dianta ke anak-baranak dia..
mama penah la interview pekerja abah dari bangladesh..
dia kate,1 bulan dia ley kirim kat family diorang beribu ringgit..
lagipun,diorang nak beli ape je duk malaysia..
umah majikan da bagi..gi keje jalan kaki or naik beskal..
cume makan je nak kena tanggung..
makan pun berapa ringgit la sangat kalau setakat satu mulut..
ley la saving tiap bulan..
owhh..baru tau..diorang kat malaysia nampak miskin je..tapi padahal kat negara dia,kaya-raya woo..


sha penah tanye abah.."nape abah xsuke amik pekerja Malaysia..kan ramai penganggur tegar?"
"abah bukan xnak amik..tapi orang Malaysia ni memilih keje sangat..abah bukan xnak tolong sesama melayu..tapi bile kena keje lebey skit,mule la berkira..kalau ikutkan abah,xabis nak berkira dengan pekerja2 ni.."
"owhhh..demand lebey..keje nak skit..gaji nak banyak..bese la tu..hehe"(wat muke xbersalah)
"orang bangla xkisah pun..siap mintak ot lagi nak dapat duit lebey..xde merungut2..pastu keje on tym..kalau kate masuk keje kul 8 balik kul 5,camtu la diorang wat ari2..kalau orang kite,masuk keje nak lambat,n balik kemain lagi on tym..tu belom masuk lagi bab curi tulang tym keje..mane kualitinye?"
"alaa..abah..mostly worker memang camtu..kadang2 majikan yang terbeban..diorang xtau.."
"lagi satu,asyik nak berhenti je..baru keje beberapa bulan,da nak berhenti..cepat sangat bosan ngan keje..mane nak berjaya.."
dummm!terasa betol2 kat kepala ni macam kena hempas batu..
ade la statemenat abah yang kena kat batang idung sendiri..haha
tu la..demand lebey2..kan abah da wat luahan perasan..hehe
betol tu ape abah sha cakap..sebagai anak,sha tengok sendiri..walaupun bos,tapi bos tu lagi penat dari orang bawahan..sape kate keje nye mengarah je?bos la kena tau banyak benda..kalau xtau,alamaknye lingkup la syarikat..


ade orang tanye sha,nape xkeje ngan abah je..kan abah ade syarikat..xyah nak g interview..xyah nak susah2..kompem diterima..nak bahagian ape,bley je..
uit..senang betol kamoo wat andaian ye..kamoo xtau abah sha camne..
that's why sha xnak apply keje ngan dia..kalau x,da lame sha keje ngan abah..huhu
sha tau abah sha camne..sorang yang komited dengan keje..
once da menjejak kan kat tempat keje dia sebagai pekerja dia,no more anak-bapa..hanya employee-employer..ok?
nanti dia treat kite sama macam pekerja bangla tu..eee..xnak sha..
xsanggup2..sha lebey rela keje ngan orang len..
biala orang tu nak kate ape pun..sebab dia xde kaitan ngan sha..
huhu~