kita hamba ilahi

even arini xbrape chat,tpi demi memenuhi tuntutan yg sntiase ber blogging,still je la truskan..
pas telan ubat,tdo jap,then,ble bgun mcm da ok skit..rse da xpning2 lgi..huhu
teringat tym on da way nk blik Nilam(hostel kat Nilai),dlm keadaan ujan lebat pas jenguk adik sha kat ASIS,KL..
tbe2 je ade stu motor terjatuh kat tepi jln..mybe jln tu licin,then,terjatuhlah motor tu btul2 tepi jln..
nsib baik la xde pape..ble sha toleh ke blkg,tgk ade stu motor stop..mybe nk tlg org yg jtuh tu..
simpati dlm ati bertandang..
smntara tgu traffic light kat stu simpang tu,kete abah duk kat dpn skali..as usual,of coz motor slalunye akn duk dpn..
ksian diorg!basah bju,seluar,beg..sha tgk jela org kat sblah sha tu..
tym tu terdetik dlm ati,syukurnye kat Allah..dgn nikmat2 yg diberikan..
sha xpyah blik hostel bersusah-pyah..
xmeredah ujan..
terselamat dri kemalangan..
xbasah2 bju n brg..
selalu dpt ape yg nak..
xpnah merasa kesusahan hdup..

Kemudian Dia menyempurnakan dan meniupkan ke dalamnya roh (ciptaan)-Nya dan Dia menjadikan bagi kamu pendengaran, penglihatan dan hati; (tetapi) kamu sedikit sekali bersyukur.  ‘’Dan mereka memperoleh manfaat padanya manfaat-manfaat dan minuman maka mengapakah mereka tidak bersyukur???’’(Yasin : 73).


selama ni slalu tgk org yg lebih baik dri kte,then, timbul lah dlm diri sifat xbersyukur dgn ape yg ade..
npe dia dpt cmtu?aku xdpt??
jrg sgt kte melihat org yg jauh lebih dhaif dan serba kekurangan..
sbnarnye,itulah yg mjadikan kte lebih redha dan mengingati Tuhan dgn nikmat yg diberikan..
Allah menentukan sebaik2 penentuan wat hambaNya..tpi jrg skali kte nk bersyukur..even, rzki tu sgtlah sedikit..
tpi itu lebih baik dri mereka yg xde lgsung..kte asyk fkir nk lbih,lbih n lbih..tpi kesyukurn??


sha bersyukur sgt ditempatkan di klgn mereka (sahabat2) yg sntiasa mgingatkan sha ttg akhirat..
ttg tjuan idup kte yg sbnar..
ttg kebenaran yg perlu disampaikan..
tpi sha sndiri blom ckup kuat utk berubah..
tinggalkan bnda yg sptotnye kte tglkan..
byk hukum2 baru ttg hdup ni yg sha bru tau..ttg ibadah kte..
astaghfirullah..terlalu mudah kte memandangnye..
sbnarnye,byk yg perlu diperbaiki..sha sgt kagum dgn seorg kwan sha..
dia syadid dgn bnda2 cmni..sha pn blom ckup kuat nk berubah..
tpi sha sntiasa bdoa,moga Allah mempermudahkan sgala urusan dan diberi hidayah sntiasa..
Ya Allah..tkotnye utk mghadapi stu bnda bru dlm idup..slame ni,idup pnuh dgn kejahilan..
rse sumenye ape yg kte wat mmg ikut syariat..
hakikatnye,xpn cmtu..
diri sndiri pn rse susah nk berubah,apatah lgi org len yg lgsung xde basic utk fhm ttg stu2 hukum tu..
kdg2 air mata ni menitis ble terkenangkan shbat2 pjuangan yg smakin myimpang dri jln Allah..xtau cmne nk tarik diorg semula..
cme sha tanamkan azam dlm diri..yg stu ari nti,sha nk shbat2 sume sedar ttg sume tu..
cara idup yg salah..
kte kna berubah!
tiap ari sha tnamkan smgt dlm ati sha,yg sha nk berubah mjadi yg lbih baik..nk amik sume peluang yg ade..ilmu yg ade dri lecturer yg sha sgt kagumi..shbat2 yg xpnh putus2 mcri bnda bru dlm idup..then,share sme2..
stu kemanisan yg sha rse di situ..ble ktorg wat discussion,msing2 mengeluarkan hujjah..then, sme2 btulkan ape yg slh..atau taukid kan ape yg btol..di sokong2 dgn dalil2..rse snok menimba stu bnda yg bru..
sbnarnye,ape yg terlintas kat fikiran sha ble dpt stu bnda yg bru,sha nk share ngn masyarakat kat luar sne..nk perbetulkan pemikiran yg salah..
kte idup bkn atas dsar MELAYU..tetapi ISLAM..
Allah xkn nilai kte di akhirat nti bdasarkan kaum..tetapi AGAMA yg dianuti..
fkir2 kan lah wahai shbat yg sha syngi,adakah cra hdup kte bdasarkan ISLAM ataupn MELAYU semata2??kaji blik apakah kte mgikut jln islam yg sbnar atau pn tdak dlm khdupan seharian??dri celik mata hinggalah terpejamnye mta semula..tepuk ati,tye lah iman..




sem baru,kawan baru,azam baru...

arini belum lagi bermula apa2 subjek..
juz register n ade ceramah motivasi..
xdela motivasi ape..juz perkenalkan kos pe yg ade dlm stiap fakulti..
plg xbez,ble ckp kna tukar group but ade je still stayed in the group..
nk check ewadi pye sesak..laz2 tgk jam da kul 2.30 ptg..klas pertama nk start dah!..
laz2 ble da fed up ngn bnda tu yg xlog in pn,ktorg decide la nk msuk klas je trus..
xtau kot nk g mne..tpi naluri kuat menyatakan yg sha mmg xkn bersama ngn diorg lgi utk sem ni..
rse mcm ngn syiro je..xtau la npe..huhu


blik2 je mmg rse letih sgt..
ngn rse kpala yg skit..xtau la npe..da brape ari dah..
tension kot..huhu
naik ats katil,trus tdo..ngn xmndi lgi..nsib baik la xde serangga yg diundang dtg..hoho
sedar2 je da kul 7..ptotla bez je tdo..rpe2 nye ujan..
pas mndi,trus on9..nk check ewadi..
berdebar sgt..rse mcm nk amik result exam je..
cam saspen la gak..skali tgk.........................arrrrrgghhhhhhhhhhhh!!!!!
mmg da agk..sha xbersama diorg lgi..uwaaaaa
sedey nye..xdpt nk dgr cite2 diorg psal agama..psal hadis..
n as my expectation earlier,stu group ngn syiro..nsib baik ade geng skali group stu..
ok la..bsyukur sesgt..sbb nk blik umah pn sng..jadual sme..huhu

azam baru :
utk sem ni,mmg byk perubahan yg akn di wat..insyaallah..
nk lebih siyes..lebih fokus..n lebih...........bersemangat!
hopefully dgn keadaan kwan baru,dptlah ktorg sesuaikan diri..
mybe takes time..but not too long..
de bese jmpe diorg,cme jrg bertegur je..
ape2 pn,moga sem baru ni memberi sinar yg bru jgk wat diri sha utk mjadi insan yg lebih baik dri sblumnya..
amin...


keistimewaan lelaki



Suatu ketika, ada seorang anak perempuan yang bertanya kepada ayahnya, tatkala tanpa sengaja dia melihat ayahnya sedang mengusap wajahnya yang mulai berkerut-merut dengan badannya yang terbongkok-bongkok, disertai suara batuk-batuknya.
Anak perempuannya itu bertanya pada ayahnya : "Ayah, mengapa wajah ayah kian berkerut-kerut dan berkedut-keduat. Badan ayah yang kian hari kian membongkok ?" Demikian pertanyaannya, ketika ayahnya sedang berehat di beranda.
Ayahnya menjawab : "Sebab ayah lelaki." Itulah jawapan ayahnya. Anaknya itu tergamam : "Saya tidak mengerti." Dengan berkerut apabila mendengar jawapan dari ayahnya.
Ayahnya hanya tersenyum, lalu dibelainya rambut anak perempuannya itu, terus menepuk-nepuk bahunya, kemudian ayahnya berkata : "Anakku, kamu memang belum mengerti tentang lelaki." Demikian bisik ayahnya, yang membuat anak wanita itu bertambah kebingungan.
Kerana perasaan ingin tahu , kemudian anaknya itu menghampiri Ibunya lalu bertanya kepada Ibunya : "Ibu, mengapa wajah ayah semakin hari semakin berkerut dan berkedut? Dan badannya kian hari kian membongkok? Ayah tidak mengeluhpun dengan keadaannya yang membongkok itu.
Ibunya menjawab : "Anakku, jika seorang lelaki yang benar-benar bertanggung-jawab terhadap keluarga memang akan jadi begitu ." Hanya itu jawapan si ibu.
Anak perempuannya itupun kemudian mula dewasa, tetapi dia tetap saja kehairanan, mengapa wajah ayahnya yang tadinya tampan menjadi berkerut-kerut dan badannya menjadi bongkok ?
Hingga pada suatu malam, dia bermimpi. Di dalam mimpi itu seolah-olah dia mendengar suara yang sangat lembut, namun jelas sekali. Dan kata-kata yang terdengar dengan jelas itu ternyata suatu kalimat sebagai jawapan rasa hairannya selama ini.
"Saat Kuciptakan lelaki, aku menjadikannya sebagai pemimpin keluarga serta sebagai tulang belakang dari bangunan keluarga, dia senantiasa akan berusaha untuk menahan setiap hujungnya, agar keluarganya merasa aman, teduh dan dilindungi."
"Kuciptakan bahunya yang kekar dan berotot untuk membanting tulang menyara seluruh keluarganya dan kegagahannya harus cukup kuat pula untuk melindungi seluruh keluarganya."
"Kuberikan kudrat kepadanya agar selalu berusaha mencari sesuap nasi yang berasal dari titis keringatnya sendiri yang halal dan bersih, agar keluarganya tidak kebuluran, walaupun seringkali dia mendapat cercaan dari anak-anaknya."
"Kuberikan keperkasaan dan mental yang teguh yang akan membuat dirinya pantang menyerah, demi keluarganya dia merelakan kulitnya tersengat panasnya matahari, demi keluarganya dia merelakan badannya basah kuyup kedinginan karena tersiram hujan dan dihembus angin, dia relakan tenaga perkasanya demi keluarganya, dan yang selalu dia ingat, adalah disaat semua orang menanti kedatangannya dengan mengharapkan hasil dari jerih payahnya."
"Kuberikan kesabaran dan ketekunan yang akan membuat dirinya sentiasa berusaha membimbing keluarganya tanpa adanya keluh kesah, walaupun disetiap perjalanan hidupnya keletihan dan kesakitan kerapkali menyerangnya."
"Kuberikan perasaan keras dan gigih untuk berusaha berjuang demi mencintai dan mengasihi keluarganya, didalam keadaan dan situasi apapun juga, walaupun anak-anaknya selalu melukakan perasaannya, melukai hatinya. Padahal perasaannya itu pula yang telah memberikan perlindungan rasa aman pada saat dimana anak-anaknya tertidur lelap. Serta sentuhan perasaannya itulah yang memberikan kekuatan apabila dia sedang menepuk-nepuk bahu anak-anaknya agar selalu saling menyayangi dan saling mengasihi sesama saudara.
"Kuberikan kebijaksanaan dan kemampuan padanya untuk memberikan pengertian dan kesedaran terhadap anak-anaknya tentang perlunya menuntut ilmu untuk bekalan masa hadapan, walaupun seringkali ditentang bahkan diperlecehkan oleh anak-anaknya."
"Kuberikan kebijaksanaan dan kemampuan padanya untuk memberikan pengetahuan dan menyadarkan, bahawa Isteri yang baik adalah Isteri yang setia terhadap suaminya, Isteri yang baik adalah Isteri yang senantiasa menemani, dan bersama-sama menghadapi perjalanan hidup baik suka maupun duka, walaupun seringkali kebijaksanaannya itu akan menguji setiap kesetiaan yang diberikan kepada Isteri, agar tetap berdiri, bertahan, sejajar dan saling melengkapi serta saling menyayangi."
"Kuberikan kerutan diwajahnya agar menjadi bukti, bahawa Laki-laki itu senantiasa berusaha sekuat daya pikirnya untuk mencari dan menemukan cara agar keluarganya bisa hidup didalam keluarga sakinah dan badannya yang terbongouk-bongkok agar dapat membuktikan, bahwa sebagai Laki-laki yang bertanggung jawab terhadap seluruh keluarganya, senantiasa berusaha mencurahkan sekuat tenaga serta segenap perasaannya, kekuatannya, demi kelangsungan hidup keluarganya."
"Kuberikan kepada lelaki tanggungjawab penuh sebagai pemimpin keluarga, sebagai tiang belakang, agar dapat dipergunakan dengan sebaik-baiknya. Dan hanya inilah kelebihan yang dimiliki oleh lelaki, walaupun sebenarnya tanggungjawab ini adalah amanah di dunia dan akhirat."
Terbangun anak perempuannya itu, dan segera dia berlari, bersuci, berwudhu dan melakukan solat malam hingga menjelang subuh. Setelah itu dia hampiri bilik ayahnya yang sedang berzikir, ketika ayahnya berdiri anaknya itu mencium tangan ayahnya.
"Aku mendengar dan merasakan bebanmu, Ayah."

rahsia air mata wanita

Seorang anak laki-laki kecil bertanya kepada ibunya..


"Mengapa engkau menangis?"
"Kerana aku seorang wanita", kata sang ibu kepadanya.
"Aku tidak mengerti", kata anak itu.
Ibunya hanya memeluknya dan berkata, "Dan kau tak akan pernah mengerti"


Kemudian anak laki-laki itu bertanya kepada ayahnya,


"Mengapa ibu suka menangis tanpa alasan?"
"Semua wanita menangis tanpa alasan", hanya itu yang dapat dikatakan oleh ayahnya.


Anak laki-laki kecil itu pun lalu tumbuh menjadi seorang laki-laki dewasa, tetap ingin tahu mengapa wanita menangis.


"Tuhan, mengapa wanita begitu mudah menangis?"


Allah berfirman:
"Ketika Aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa. Aku membuat bahunya cukup kuat untuk menopang dunia; namun, harus cukup lembut untuk memberikan kenyamanan"


"Aku memberikannya kekuatan dari dalam untuk mampu melahirkan anak dan menerima penolakan yang seringkali datang dari anak-anaknya "


"Aku memberinya kekerasan untuk membuatnya tetap tegar ketika orang-orang lain menyerah, dan mengasuh keluarganya dengan penderitaan dan kelelahan
tanpa mengeluh "


"Aku memberinya kepekaan untuk mencintai anak-anaknya dalam setiap keadaan, bahkan ketika anaknya bersikap sangat menyakiti hatinya "


"Aku memberinya kekuatan untuk mendukung suaminya dalam kegagalannya dan melengkapi dengan tulang rusuk suaminya untuk melindungi hatinya "


"Aku memberinya kebijaksanaan untuk mengetahui bahwa seorang suami yang baik takkan pernah menyakiti isterinya, tetapi kadang menguji kekuatannya dan ketetapan hatinya untuk berada disisi suaminya tanpa ragu"


"Dan akhirnya, Aku memberinya air mata untuk dititiskan.Ini adalah khusus miliknya untuk digunakan bilapun ia perlukan."


"Kau tahu:
Kecantikan seorang wanita bukanlah dari pakaian yang dikenakannya,susuk yang ia tampilkan, atau bagaimana ia menyisir rambutnya."


"Kecantikan seorang wanita harus dilihat dari matanya, kerana itulah pintu hatinya tempat dimana cinta itu ada."


Jika mahu mendapatkan yang soleh, kurangkan sedikit agenda menCARI si Soleh, tetapi berusahalah menJADI yang solehah. Jika inginkan yang solehah,janganlah cerewet sangat menCARI yang solehah,tetapi berusahalah menJADI yang soleh.Bertemu yang solehah, solehahnya dia belum tentu kekal. Bertemu yang soleh, solehnya boleh berubah…kerana si solehah dan si soleh adalah insan biasa.Tetapi jika semua orang fokus kepada JADI dan bukannya CARI, maka ramailah calon, dan mudahlah sedikit kehidupan. Dan kita sendiri tidak bimbang untuk berumahtangga dengan pasangan ‘itu’ walaupun mungkin tidak 100% (30% pun belum tentu)mengenalinya.Apa yang nak dibimbangkan, kita berkahwin sebagai sebahagian daripada proses untuk MENJADI,bukan MENCARI...

adam dan hawa sentiasa memerlukan antara satu sama lain..
hawa dengan air mata..
adam dengan kata-kata..
masing-masing punya kekuatan tersendiri..
bersyukurlah dengan apa yg dimiliki.. 




awak.....

da 3 ari..4 malam..
letih melayan kerenah sorang pmpuan ni..
ape lah yg dia nk agaknye..
dah la men terjah je (aik..mcm rncgn melodi jekk??)
pastu nk marah2..carut2..
adezzz..
tkejot gak mle2..
konpius ngn dia ni..
xknal asal-usul..
tbe2 mnx no tepon..
ni yg mle ragu ngn jantina dia ni......
laki atau pmpuan *******???
jgn pisang berbuah dua kli dah..
letih duk larikan diri..
adoiyai~


tension gak lyan dia ni..
tpi layan jela..
ganaz gak dia ni..
ayat bley thn duk maki2..
tpi sha cool je..
syum jela..
xeffect lgsg..
kebal lak ati kali ni..
even dlm keadaan emosi xstabil..


npe ngn awk ni..
npe ek..
pnt saya tye..
tpi awk xnk jwab pn...
pe slh sya..
smpai awk maki2 sya..
sya xpnh knal awk..
dan sya xpnh ganggu idup sape2..
bile sya tye,awk xnk jwab..
ntah jela jwapannye..
letih sya tggu ape jwpnnye..


xpela awk..
awk wat lah ape yg awk ske..
sya syum je k..
sya xkn blas blik cacian dri awk..
tu jnji dri diri sya..
sya ttp akn bsabar..
insyaallah..
sya tau awk ade problem..
sbb tu awk wat bnda tu kat sya..
sya ley bce sifat awk..
even awk xckp..
sya ttap akan melayah kerenah awk ngn sabar..
walaupn byk lgi masalah yg lbih pnting yg nk kna pkir..
tpi sya orait je lyan awk..


kambing pn pkai braces..hoho




dedikasi khas utk tersayang~



dia adalah seorang teman..
dia juga seorang sahabat..
peneman duka..
peneman lara..
membuat hidupku lebih ceria..
dan dia juga seorang insan yg memberi kata semangat dan harapan..
ktika aku dibuai kelesuan..


meskipun jarak memisahkan kita..
tapi kau tidak menjadikan itu satu alasan untuk meninggalkan aku seorang diri..
saat aku menangis,
engkaulah insan yang sudi menawarkan diri..
menyapu mutiara jernih yang mengalir di pipi ini..
menghapus kesedihan yang terpahat dalam jiwa..
menghapus keresahan di benak fikiran..
kerana engkau ingin sentiasa melihat aku mengukir senyuman..
meskipun aku tahu dalam hatimu..
ingin melihat aku lebih dari itu..


sejujurnya sahabat..
di awal perkenalan kita..
aku membenci dirimu..
kerana sentiasa membuat aku terasa hati dengan sikapmu..
sikapmu yang suka mengenakan diriku..
dengan kata-kata dan perbuatanmu itu..
tapi rupa-rupanya
itulah cara yang kau lakukan untuk mendekatiku..
baru aku mengerti semua itu
setelah aku mengenalimu dari hari ke hari.. 


ketahuilah wahai sahabat..
aku bersyukur kerana mengenalimu..
mengajar aku erti persahabatan..
dan kasih sayang..
gurau tawa sedu sedan kita bersama akan ku sematkan dalam hati..
menjadi memori terindah..
hingga ke akhir hayatku..
terima kasih sahabat............


bait-bait kata ini sha ciptakan khas utk seorang sahabat sha yg sgt disayangi..
sha tau,dia mgkin xkan membaca blog ni..tpi stu ari nti,dia pasti akn membaca jgk akhirnya..
ketahuilah shbat..ini luahan ikhlas dariku utntukmu....


adikku syg

"saya nk pakwe..yg dpt menemani kesepian saya..kalu cpe2 nk berkenalan ley la add saya kat facebook ******" 12,(nama pengirim),(tempat tgl)


"tastes lelaki zmn skrg cmne ha?ske x pmpuan yg xgemuk tpi xkurus jgk..mcm chubby2 la..sbb sya cmtu..jdi cpe2 nk bkenalan,ley la tegur2 sya kat cni.." *****96


astaghfirullah..mcm ni pemudi hrpn agama?terkedu sha melihat tmpat chatting yg disediakan kat kaca tv tu..rse meluat pn ade..nk termuntah..siyes!xtau npe..
bkn sha nk hina..tpi nmpak sgt remaja zmn skrg ni cmne..terlalu mudah menjaja cinta..tu bru skit yg sha ingtlah dialog nye..blom lgi yg len..rse xsggup nk bce..trus tkar channel..mm..murahnye cinta tu ye..smpai ley offer diri tgh cri pkwe??tgk umo sume mda2 lgi..bru 12,13,15..ape nk jdi dgn remaja skrg..sibuk mncari cinta..
itu ke matlamat kte hidup di dunia ni?adikku syg,ape ertinye cinta di wktu usia yg terlalu muda ni?stkat beseronok?ye..mgkin itu yg adk fkirkan..skadar mgisi kesepian?..xpyah dik..Allah da kurniakn kte ibu bapa,adk-bradik..dan Dia sndiri utk mgadu harap..adk rse kesunyian,adk crilah bnda yg berfaedah yg ley diwat utk ilangkan kesunyian..bkn dgn mncari lelaki sgla mslah adk akan selesai..malahan tnpa sdar kte mndpt dosa..jgn dik..pjlnn hdup msih pnjg lgi..skdar berseronok xde bnda yg kte dpt..sbb ikut trend?knape?kolot sgt ke kalau xde couple?org yg berfikiran kolot je akn kte cmtu..jgn terlalu mudah menyerahkan cinta..serahkan lah ia pda yg selayaknye..kelak yg mndapat cintamu yg mahal tu akan lebih mghargai..bkn menjaja cinta!nmpk terlalu murah maruah n cinta yg adk miliki..sedarlah..yg kte hdup di muka bumi ni bkn utk terlalu mgejar duniawi..
dunia ni hya persinggahan..akhirat adalah kekal  abadi..fkir2 kan lah sebelum bertindak..jgn terlalu bangga jika memiliki kelebihan..anda cantik?lpekan... anda kaya?lpekan...sbb sgala2 nye hnye pinjaman dri yg Maha Esa..tua nti akn hilang kcntikan tu..jgn gunakan kcntikan yg ade utk bnda yg slh..jgn babitkan org len utk mndptkan saham dosa gara2 kte..
jge lah dirimu umpama mawar berduri..cntik dipandg tpi sukar utk dipegang..krn halusnye durimu menusuk jari2 mereka yg ingin mencapaimu!






wahai teman

Khatimah cinta-sixth sense


Bintang Malam nyanyikan lagu
Rindu hatiku yang terpendam
Bintang malam lukis wajahku
Katakan aku pergi

Genggamlah cinta yang ku berikan
Simpanlah selalu dalam hati
Ku akan selalu dalam mimpimu
Menemani tidurmu

Sudahlah sudah
Ku harus pergi
Jangan kau tangisi aku lagi
Biarku bawa seluruh cintamu
Ku dakap dalam tidur panjangku

Peluk tubuhku
Kucup bibirku
Relakan saja aku pergi...




lagu ni byk menyimpan seribu kenangan yg xmungkin akn dilupakan dlm hdup..
mgajar erti khidupan supaya menjadi manusia yg lbih berhati-hati di masa akan datang..


maafkan aku wahai teman..aku tidak mampu utk memenuhi permintaan terakhir..biarlah sejarah yg lalu menjadi kenangan yg terpatri dlm ati ni..biarlah Allah yg mengatur segalanya..aku redha dan pasrah akan suratan takdir..mungkin itu yg terbaik buat diriku..jangan kau sesali dgn ape yg terjadi..sbb aku xpnh berdendam dgn apa yg kau telah lakukan..biarlah Allah yg menghakimi segalanya..kerna Dia tau ape yg tersirat di ati kcilmu..aku hya mnusia biasa yg tdak mampu utk menilai segala-galanya..time kasih teman kerana telah membahagiakan aku ketika stu msa dahulu..aku bersyukur krn dpt mengenalimu walaupun sesaat cuma..moga Allah merestui tindakan aku utk pergi jauh dari hidupmu..agar segala kngn yg telah kte ciptakan bersama akn cpat luput dri ingatan..aku xnk kau trus menyesal..menyesal dgn ape yg terjadi..
aku doakan agar dikau senantiasa bahagia di sana..amin..




Sayangku~

hati berbisik..
naluri berkata..


awk..sbnarnye sya sgt sygkan awk..sya cemburu sgt..bile org len ramai minat awk..awk jdi kegilaan ramai..sya sdar,sya ni xlyak utk bdampingan ngn awk..tpi sya nk jgk dkat ngn awk slalu..sbbnye,sya da jtuh cinta ngn awk..awk baik sgt..pyayang..ske tlg org len..baiknye awk..tu lah sya terpikat ngn awk..awk xde tolok bandingnye..
awk..sya tau awk sygkan sya..dri perbuatan awk,sya nmpk ksih syg awk tu kat sya..kdg2 sya rse malu sgt sbb awk baik ngn sya..sya pn xsebaik awk..slalu lpekan awk..tpi awk,xpnh lpekan sya..mm..jahatnye sya kan?maafkan sya,awk..len kli sya xbuat lgi dah..sya da insaf..sya bersyukur sgt sbb ade awk..mm..sya tau awk msti bce luahan ati sya ni kan?ni bru skit yg sya luahkan..yg len,sya pendam dlm ati je..sya tau awk msti tau jgk ape yg sye rse..time ksih awk sbb jdi peneman sya spnjang mse..siang dan mlm..sya syg sgt kat awk..luv u!


hya Allah kekasihku hingga akhir hayat..........


Hukum menyambut birthday



sha : hukum myambut bufday adalah HARAM..


sahabat : HARAM??

                betul ke sha?


sha : aaa..ramai yg xtau..sbnarnye wlupn skdar wish ia ttap haram..


sahabat : npe plak?bknnye kte smbut mnum arak ke..g disko ke..wish je pn..doa yg baik2..


sha : mmgla syg..tpi org kafir kan yg ajar sume ni..tpi kte xprasan..lgi stu,ade ke islam ajar kte suh smbut bfday?suh wish2 org tym ari lahir dia?junjungan bsar kte pn xpnh myambutnye kan..shbat2 xpnh pn wish2?(sambil tersenyum)


sahabat : tpi knape ade yg kte bley je..


sha : sumorg de pndapat msing2..tpi kalu dia xbgi dalil,kte xley ikut..first skali,kte kna rujuk Al-Quran..tu kan sumber utama kte..
      
dalam surah Al-Isra',ayat 36 “Dan janganlah kamu mengikuti apa yg kamu tidak mengetahui  tentangnye  Sesungguhnya pendengaran penglihatan dan hati semuanya akan diminta pertangggungjawabannya”..
        
           kbyakan kte slalu wat sesuatu bnda tu,tpi kte xtau knape kte kna wat bnda tu..xde ilmu pn ttgnye..ptotnye kte kna lah tye2 org yg pakar ke..wat kajian ckit..brulah kte dpt jwapan bgi amalan kte tu..then,kte tgk dalam hadis




Rasulullah s.a.w ade bsabda bahwa : “Barangsiapa meniru suatu kaum maka dia termasuk dari kaum tersebut”..(Hadis riwayat Abu Daud)


org kafir smbut bfday x?tiup lilin..nyanyi2 lgu..wishing..bgi adiah.. buatkan?jdi ape bezanye ngn kte kalu kte ikut jgk?kte kan org islam..ade cre tersendiri..teringt plak dlm stu hdis yg len,


Rasulullah bersabda: Diriwayatkan dari Abu Said al-Khudri Radiyallahu ‘anhu : Rasulullah bersabda: Kamu akan mengikuti sunnah orang- orang sebelum kamu sejengkal demi sejengkal sehasta demi sehasta. Sampai mereka masuk ke dalam lubang biawak kamu tetap mengikuti mereka. Kami bertanya: Wahai Rasulullah apakah yg kamu maksudkan itu adalah orang-orang Yahudi dan orang-orang Nasrani? Rasulullah bersabda: Kalau bukan mereka siapa lagi?..(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)


kat cni da jelas yg Rasulullah bsabda bhwa org kafir ni sntiase berusaha utk menyesatkan umat islam..skit2..bkn trus byk..kalu byk,da tentu kte prasaan..jdi berhati2 dlm stiap pkara yg kte wat..btol ke tdak blandaskan islam..check smula..sha pn pnh jgk wishing bfday ni..bkn xpnh..lpas tau je,trus tinggalkan..wat pe kte nk ikut kalu itu bkn cra islam..


sahabat : owh..bru fham..aaa..btul jgk kan..slme ni xpnh prasan pn..men wat je..sbb nye da terbiasa ngn gaya idup kte yg ble tbe bfday org,wat kejutan la..wishing tu of coz la wat..xpela..lpas ni mmg nk wat dah..


sha : bgusla kalu cmtu,yg psal surprise tu,slalu gak org wat kan..baling2 telur la..mcm2..sume tu kan da jdi pmbaziran..membazir tu kan amalan syaitan..baik kte mkn drpd baling2..hehehe..


sahabat : btol gak..hehehe..time ksih sha sbb bgi ilmu baru ni..


sha : sme2 shbat..moga kte sntiasa mdapat hidayah dri ilahi..


p/s : wallahualam..sekadar memberi pandangan..