penatnye

lbih kurg sejam yg lalu sha bru smpai dri kg..sha blik pn sbb ade knduri kwin abg n akak spupu..3 psgn skali wooo..agk pntla..tpi sbnrnye sha xdela byk wat keje pn..sbb kat cne,sume org kg da tlg..ble twarkan dri nk tlg,diorg kte da xde keje..0k la..da xde keje kn..g mkn jela..n tlg la ckit2 pe yg ptot..huhu..plg xlpe,elok2 je ble sha n spupu2 yg len lalu kat tepi jln 2 smbil pnuh bwak adiah..yela 3 psgn pgntin,mstilah adiah pn tiga2..bsar2 smpi xmuat tgn..elok plak deejay tu duk mgulas khadiran ktorg..ade ke dia ckp kpd yg xde psgn tu,ley la plih ktorg..jeling2 la ckit..kot2 ley la msuk minang nti..plih la mne yg bkenan kat ati..geram btol ngn deejay tu..sbaaarr jela..bnda tu pn nk ckp..g la ulas psal2 p0kcik2 ke..m0kcik2 ke yg tgh tlg tu..laz skali,sbg pnutup,abah sha sbg wakil pihak pgantin mgucapkan time ksih kpd sume tetamu yg hadir..pelik la gak..apal plak abah yg g ni??bkn ank abah pn yg kwin..rpe2 nye pakcik sha mntak tolong suh ckpkan..sbb dia xreti nk ckp..abah pn sporting kan..ckp jela..mle2 dgr cm knal je sore ni..tym tu xpndg mke lgi..laaaa ptotla..ayah kte..hek3






tak sabar menanti ari esok

pyela smgt tdi..g bsuh bju..kmas2 beg..kemas2 meja stdy..msukkan blik buku2 yg da exam tu..sok tgl paper madhal je..xtau la cmne..yg pnting mmg da xsbar nk abis..tpat kul 12 mmg ktorg da merdeka sem 1..bru sem 1..gembira mcm exam final year je..huhu..sok nk blik..waaa...xsabr nye..xsbar bkn ape..nk qada' tdo..spjg mgu exam ni mmg xckup tdo..wktu tdo pn xmenentu..gara2 kna stay up utk stdy la..slme ni plg lewat kul 1 stdy pn ok je..skrg ni,kul 11 pn mta mcm da kna tarik2 je..kalu letak btg mancis pn rsenye da xmpu btg mancis tu nk tongkat mta ni..sbb ngantok sgt..yela..ari2 duk berperang dlm dewan exam lbih kurg 5 or 6 jam..mne xpnt..perot plak asyk bunyi2 je sbb lapar..mmg rse gemok la mgu ni..byk tol mkn..kalu la ari2 exam,mau naik 100 kg..alahai~






exam oh exam

msuk arini da 3 ari sume bdak tamhidi usim bergelumang ngn buku n kertas..tgl lagi 2 ari nk blik..yeay!!pastu cti sebulan..sem 2,bdak law da kurg 2 sbjek..but still ssah lgi..sok exam law..bgi sha,ni lah sbjek ke-2 tersusah lpas usul feqh..byk fakta nk kna ingt..stkat ni,alhamdulillah sha rse sha msih ley wat exam but xtau la btol ke x..tu terserah la kmudian..yg pntg,kte da berusaha n mbuat yg sebaik mgkin..ohh..lpe plak nk cte..sha rse arini rmi yg wat sha jdi fobia jap ngn org sekeliling..n plg byk rekod org wat bnda gler kat sha..tkot btol..xtau la npe..mse tghari tu,g mkn,tbe2 je pelayan tu wat gaya gedik smbil berkta "jmpe lgi ye...".pas je dia ckp cmtu,cpt2 sha kuar dri kdai mkn tu..ble ptg plak,tym nk lintas ngn kwan sha tu,tbe2 plak ade mamat dlm van tu mnjerit tym lalu kat dpn ktorg..sha pndg jela..(yela..nk lintas kna pndg kiri kanan tkot ade knderaan..)pastu ble plak dia ckp kuat2 "ai sayang..lintas ati2 tau..pndg kiri knn.."pastu ntah ape lgi dia membebel..sha pn jwab la plahan je.. "yela bang..kalu nk tmpgkan xpe gak..ni memekak plak kat ctu.." xpsal2 sume bdak kat tpi jln tu termasuk bdk laki pndg je ktorg..malu btol..xlme pastu,tym sha borak2 ngn kwan,tbe2 je ade stu lori kcik tu stop kat tepi sha..sha ingtkan npe..upe2 nye dia n kwan2 dia pndg je..pastu gelak2 n blah..sgt menakotkan!xpnh bnda tu blaku kat sha..selang beberapa mnit,ade plak lelaki yg bersongkok tu,tgkp gmbar ktorg scara curi2 tym kwan dia nk wat u-turn kat dpn stadium tu..trus cpt2 ktorg palingkan mke membelakang diorg..fuhh!pnt btol..xtaula arini npe cm xbtol je..pning pale diwatnye..ape dugaan ntah..tpi bnda2 yg berlaku tu mmg sha xske..memalukn sha n sha rse maruah sbg seorg pmpuan tercabar..seolah2 di hina je..sha da cbe mengelak drpd bertembung atau berhubung ngn laki kat kampus kcuali keadaan tpksa..tpi kalu still berlaku bnda cmtu cm ptg tdi,sume tu under my control..hrap2 la diorg ni tobat la cpt2..xelok wat cmtu!


geramnye!!!!

sbar jela..asal la da 3 ari blog ni xley nk letak gmbar?adakah mslah di lappy ni??ataupn mmg blog ni yg bmslah??geramnye!!!dahla tension nk exam ni..wat hal plak bnda ni..eeeee...geramnyeee...


tkotnyeeee

exam final sem tgl brape ari je lgi..mcm mnakutkan je..rse xsanggup nk g exam..lom bsedia la..tkot sgt..tpi nk xnk,kna gak g exam..nti pas exam dpt cuti..xtau pe rse utk mhdapi final exammmmmmmmm...waaaa..tkot tol..dah la sume dlm arab n english..kalu english ley thn lgi..kalu arab?mmg men jwab jela..huhu..pastu nk muet lak..arap2 dpt b4..amin~


di manakah peranan kte??

lately,sha tgk kecoh kat fb psal islamic festival fashion di bwah naungan Rosmah Mansor..sha sgt tertariklah dgn isu ni..smpai kan ade stu fan page tu membongkar rhsia di sblik festival ni..astaghfirullah..mgkin ni sume propaganda dari syaitan tnpa kte sdar..sha mgucap pjg ble tau psal hal ni..plg myedihkan ble ade stu dripd bju2 yg ditnjukkan mlm tu,ade tlisan khat Muhammad terblik..slalunye mmg simbolik la kalu stu2 bnda kte tblikkan ni sbg stu pghinaan..so,fkir2 kan lah ni adalah stu kbetulan atau pghinaan??agak memalukan ble islamic fesyen xmgmbarkan lgsung pakaian spt itu yg diajarkan islam..terdedah cne cni..seolah2 spt xckup kain..pkaian spt itukah yg Allah tasyri' kan??aurat ni smua org sedia mklum..rsenye bdak kcik pn tau,ape tu aurat..dan aurat ni merupakan ilmu yg wajib bgi org islam utk tau..xkn lah itupn xtau..bnda yg simple..tpi org suke memperlekehkan hal aurat..sbg seorg muslimah,sha sndiri tpgil n rse tersentuh dgn sikap org islam skrg terutamanye rkyat malaysia xkre la pmimpin,org atasan or org bawahan..ape2 pn,kte ttp sme drjatnye..cme yg mbezakan antara kte adalah iman dan taqwa..sha sgt tersentuh n sensitif ble pkara2 yg melibatkan agama..bgi sha,itu adalah stu pghinaan..sha rse bkn sha sorg je yg mmbantah hal ni,tpi rse nye rmi lgi org len yg sgt peka ngn isu ni pn trut marah ble hal mcm ni dipndg sebelah mata..rsenye sumorg xmrah kalu skdar letak nme fashion show..tpi ble melibatkan pkataan 'islam' akn myebabkan org yg amik ksah ni mrah..nsihat-mnsihatilah kte sesama umat islam..jgn smpai Allah trunkan bala bru kte sdar sgala silap n slah kte..npe kte perlu memartabkan islam dri segi fesyen..npe tdak dri segi ilmu??atau aspek2 yg len?kan byk lgi..ape gne nye kte berfesyen lbih2 jika ilmu xde lgsg kat dada ni..lgipn kan Allah myuruh kte spya bsederhana dlm setiap perbuatan kte..xperlu la tlalu elegan atau ape skalipn..hakikatnye ble kte msuk ke tmpat asal kte,hye kain putih yg membaluti tbuh dri ujg kpala smpai ujg kaki..tu bru cte psal IFF..skrg msuk plak cte psal org murtad..sedey sgt ble bgsa kte iaitu melayu yg beragama islam msuk agama len..dan kbykan drpd mereka msuk ke dlm agama kristian..bru jap tdi,sha tgk ade stu video dri seorg murtad di kuching,swak menyebarkan dakyahnye..sguh cetek ilmu agama nye..menafsir ayat quran tnpa ilmu..mle lah myalah tafsirkan ayat tu..sguh bangga dia bdiri di khayalak ramai meghina islam scara terang-terangan..yg plg myakitkan,mghina rasulullah.. npe perlu hina nabi kte?Baginda da terlalu byk berkorban utk kte..saat maut dtg mjemput pn,baginda still myebut umatnye..npe baginda tdak myebut ahli keluarga baginda?anak2?isteri2?tpi Nabi ttp menyebut umatnye..risaunye bginda ttg umatnye..sbb baginda tau bhwa umat di akhir zaman ni,akn mghadapi stu fitnah yg bsar..iaitu fitnah dajjal..hya org yg beriman akn terus kekal dlm agamaNya..manakala org yg terus sesat,akan sesat selama2nye jika mereka tdak terus utk mcari kbnaran..kdg2 sha rse geram jgk dgn org cmni..ske ati je mghina islam..kalu bley dibunuh org cmni,sha akn bunuh tnpe perlu bfikir 2 3 kli..mmg layak utk dibunuh..ati sha bergetar ble org2 spt ni mghina islam scare trg-trgan..dan sha bjnji stu ari nti sha akn ttp trus memartabatkan islam wlupn sha tau dugaan yg sgt perit utk dihadapi..tpi tu lah pgorbanan yg hrus dilalui utk trus menaikkan islam..Rasulullah dan para shbt ttp idola sha dunia n akhirat..pgorbanan bginda utk myebarkan islam stu ktika dlu mjdi titik tolak utk sha mnjadi mnusia yg matang dan mgmbil peduli ttg islam..air mata ni menitis saat melihat sdara2 seislam kte smkin hilang pduan idup..lebih terdedah kpd hiburan tnpa memikirkan soal mati dan ari kiamat..pkara yg sha plg tkut pabila bertemu dgn Allah..dan ktika Allah bertya,apa yg sha tlah lakukan utk agama?dimana tggungjawab sha?xkn sha nk bdiam dri?sekurang-kurangnye sha bley jgk mjwab yg sha tlah berusaha sedya-upaya dgn kudrat yg ade..nauzubillah jke di msukkan dlm neraka..azabnye sgtlah pedih dan myiksakan!









ngantok...

moh la kte tdo..wlupn jam menunjukkn kul 2 ptg..sha trasa sgt mngantok slpas 3jam stdy tnpa henti..tpi xtau la pe yg di study nye..bce je..huhu..rse ngantok sgt..xthn..better tdo jap sblm meneruskan stdy sbjek len plak..tata!



Lelaki idaman

rsenye sumorg mesti mengidamkan seseorg utk hadir menemani hdup kte kan?xsalah utk kte bharap..tpi kte knalah berusaha di samping itu..kalu hye bserah n bkata "jodoh akn dtg jgk akhirnye..xpyah dicari..redha jela dgn ape yg tlh ditentukan.." msti kte sume da bese kan dgr kn ayat ni?mmg ye..tpi doa bley mgubah segala-galanye..dan doa jgk adalah snjata org islam..kte mstilah mcari yg tbaik utk dijadikan psgn hdup kte..sbbnye perkahwinan tu bkn pkara men2 n melibatkan byk pihak..so,crilah psgn yg tbaik!bgi sha,first skali yg sha tgk adalah agamanye..mksudnye,dia mguasai sgla ilmu fardu ain n at least dia mgetahui basic agama..solat xtgl n bley mjadi imam ktika solat jemaah..pndai mgaji dan memberikan tnjuk ajar kpd sha..memberi nsihat,sntiase mgingatkan sha jika terleka dan menegur sha sekiranye ade yg salah..second,dia msti pndai mjaga ati sha terutamanye..n org sekeliling sha mcm mama,abh..n len2..pntg tu!dan dia mestilah pndai memujuk..sbb sha ni mmg seorg yg sgt sensitif..so,ble sha merajuk tu,pndai2 la pjuk..sha skjap je mjuk kalu org pjuk..hehe..next,dia seorg yg lembut..bkn awww3 ye..tpi lembut jiwanye..kalu menegur pn,dgn cre yg lembut dan bhikmah..bertolak ansur dlm segenap pkara..kre xego la..nk dia je btol..lme2 kte pn naik angin..huhu..dan sha sgt mudah terpikat dgn lelaki yg mudah memberikan pndpt dan ske berkongsi ilmu yg dia ade..kre dptlah mnmbah ilmu yg sedia ade tu kan..lazly,dia mstilah sdap mte memndg..sha xnk lah hensem sgt..ckuplah di mata sha,ble memndangnye,ati jdi senang..kalu hensem2 sgt nti,jdi playboy plak..xpn,jdi rebutan pmpuan len..mybe hensem tu juz pakej jela utk org2 tertentu..xlpe jgk,sha plg anti lelaki perokok..sbb sha sgt3x alah ngn bau rokok..cm nk termuntah!hopefully,bnda ni plg dijauhkn la..ape2 pn,ni adalah bnda utama yg sha nk dri seorg lelaki utk dijdikan tman hdup..ade lgi yg len..byk lgi..tpi yg len2 tu xdelah pntg sgt bgi sha..n sha sdar kte xley nk memiliki mnusia yg smpurna utk dijdikan teman hdup..sbb kte sndiri pn xsempurna..so, bsyukurlah dgn ape yg dimiliki..n sha menerima seadanye seorg insan yg bakal myerikan hdup sha stu ari nti..insyaallah..


debaran

sok muet..tkotnyeeeee~..hrap2 lah dpt soalan yg bley elaborate dgn byknye..and tym tu idea mencurah-curah smpai xberhenti-henti ckp..huhu..kompem dpt sume candidates pmpuan..sbb nama start dri N..ok la kan..yg pnting jgn dpt ngn budak medic dah..diorg ni mmg hebat..yela..nk score banned5 kan..len lah ktorg bdak law..nk score banned4..tu pn da susah..hopefully,sok dpat mnjawab soalannye dgn mudah n tenang..amin~sok kna bgun awl..yeahhh!




Memilih wanita


"Yang paling kukuh keimanan ialah berkawan kerana Allah, bermusuhan kerana Allah, cinta kerana Allah dan membenci kerana Allah." - Hadis Riwayat Tabarani dari Ibnu Abbas r.a
Mengapakah teruna memilih gadis jelita? Kata orang, gadis seperti ini menyejukkan serta menggembirakan hati. Betulkah begitu?
Gadis itu pada asasnya bererti wanita yang belum bernikah.
Walaupun begitu, perkataan 'gadis' juga digunakan bagi menggambarkan kesucian seseorang wanita.
Wanita yang sudah ternoda sebelum berkahwin digelar 'sudah tiada gadis' atau 'sudah tiada dara'.
Umumnya, pengertian pertama iaitu wanita yang belum bernikah digunakan secara formal sedangkan yang kedua itu adalah gelaran yang diberikan secara berbisik-bisik.
Alam gadis merupakan alam yang paling manis bagi seseorang wanita.
Semasa inilah seseorang wanita itu akan mencapai tahap mekarnya dan keayuannya. Pada masa inilah wanita itu mula dipanggil 'bergetah' jika kita hendak meminjam bidalan Soekarno.
Bila dipandang, banyak hati lelaki akan tergoda.
Ada gadis yang 'boleh tahan' dan ada gadis yang 'tak boleh tahan'. Gadis yang 'boleh tahan' biasanya dianggap manis tapi tidaklah jelita.
Yang 'tak boleh tahan' pula adalah gadis yang sungguh cantik menawan. Ramai lelaki yang tergoda kepada gadis 'tak boleh tahan' ini apatah lagi jika gadis itu sendiri pandai pula menggoda dan mempermainkan perasaan lelaki.
Tidak dapat dinafikan bahawa lelaki teruna sememangnya tertarik pada rupa dan bentuk fizikal gadis.
Itulah yang menjadi asas mengapa mereka lebih memberi perhatian.
Ada orang berpendapat bahawa gadis yang cantik lebih beruntung kerana lelaki melayaninya dengan lebih baik, mesra dan lemah-lembut.
"Janganlah sekali-kali seorang lelaki berduaan saja dengan seorang wanita, melainkan dengan didampingi seorang muhrim." (Hadis riwayat Bukhari dari Ibnu Abbas r.a.)
Biasanya teruna akan terpikat dan terpesona dengan kecantikan si gadis dahulu, kemudian barulah si teruna menyelidiki perangai si gadis.
Ini menyebabkan ramai lelaki terperangkap, menyesal atau menderita, terutamanya bila sudah terlanjur dan tidak boleh berundur lagi sedangkan baru tahu bahawa si gadis itu teruk perangainya atau sudah ternoda.
Walaupun 'mata yang belum berisi pengalaman' itu tertarik pada rupa yang cantik, sebenarnya jodoh bagi hati adalah hati juga, bukannya rupa.
Maksudnya pada akhirnya gadis yang hatinya paling suci sesuci hatinyalah yang dipilih oleh teruna untuk dikahwini.
Berikut adalah petua-petua sekiranya anda ingin memilih gadis jelita menjadi isteri anda:
Elakkan Dari Berkawan Dengannya
Dengan merapati dan berkawan dengan si gadis, kecantikan hati ini sebenarnya sukar untuk dinilai oleh lelaki. Selalunya yang dilihat semuanya 'baik, sopan dan elok' apatah lagi pada masa itu sang teruna sedang mahu, dia hanya nampak yang elok. Si gadis pula mungkin hanya berpura-pura jadi baik dan sopan untuk memikat teruna. Itulah sebabnya ada yang membidalkan bahawa:
'Yang bercahaya tidak semestinya emas' dan 'yang cantik tidaklah semestinya permata'. Maka elakkan dari berkawan dengannya untuk mengelakkan anda dari terpesona dan terpedaya. 
Lakukan Risikan Secara Rahsia
Kecantikan hati biasanya boleh dinilai oleh pengamatan rahsia si teruna bersama keluarga teruna terhadap si gadis.
Risikan rahsia ini adalah untuk mengetahui bagaimanakah tingkahlaku si gadis itu bila dia berada bersama keluarganya sendiri.
Adakah si gadis dari jenis yang suka berjalan, bergaul bebas, atau suka menolong ibunya memasak, rajin berkemas dan taat dalam beribadat akan dapat ditentukan dengan lebih jelas.
Pihak teruna juga boleh mengetahui perihal moral si gadis dengan menyelidiki ke manakah si gadis itu suka pergi di hujung minggu atau di masa lapangnya.
Jika dia gemar pergi ke tempat yang kurang baik, besar kemungkinan dia mempunyai sifat-sifat yang kurang baik pula.
Walaupun pada asasnya cara menyelidik begitu, atau dipanggil 'merisik' ini tidak begitu disukai oleh si gadis sendiri, ia adalah jalan yang dianggap lebih baik dari cara berkawan dengan si gadis, membawanya ke mana suka, dan 'menyelidik' dengan bertanya pada gadis itu atau hasil memperhatikan tingkah lakunya di depan mata.
Cari Yang Pandai Mengurus Rumahtangga
Pada zaman sekarang, masa remaja si gadis bererti masa sebagai pelajar sekolah menengah, pra-universiti dan pusat pengajian tinggi.
Bagi gadis-gadis ini, masa untuk mereka belajar menjadi 'wanita' dari ibu adalah amat terhad, jika ada, praktikannya hanya dalam jangkamasa pendek. Kesempatan untuk berada di dapur amatlah terhad pada hujung minggu serta semasa cuti.
Akibatnya, semakin ramai gadis yang berorientasikan kerja makan gaji dan tidak berorientasikan mengurus rumahtangga.
Cari Yang Hormat Kepada Orang Tua
Selidiklah apakah dia gadis yang tahu menghormati orang tua.
Ini penting kerana dia nanti akan bersua, bertandang ataupun duduk bersama ibu bapa anda.
Walau betapa cantik pun dia, jika dia tidak menghormati ibu dan bapa mertuanya, dia akan menyebabkan anda menjadi serba-salah dalam menangani kehidupan anda.
Cari Yang Pandai Menjaga Kehormatan
Hal ini juga dapat diperhatikan di kalangan gadis-gadis yang tidak begitu berjaya dalam pelajaran. Lebih ramai yang suka bekerja makan gaji dari membantu ibu di rumah atas alasan meringankan beban keluarga.
Bagi gadis yang mudah 'lupa' masa inilah mereka akan jadi rosak.
Mereka akan keluar dengan lelaki tanpa segan silu, mula memakai pakaian yang ketat dan menjolok mata serta belajar berbagai cara dari rakan sebaya untuk memikat lelaki.
lbubapa yang tidak mengawasi gerak-geri anak gadisnya mungkin akan menyebabkan gadis itu menjadi gadis murahan.
Cari Yang Tidak Bebas Dengan Lelaki
Pada zaman dahulu, ada ibu bapa yang sengaja tidak menghantar anak perempuannya ke sekolah.
Takut nanti jadi perempuan jahat akibat dapat bergaul dengan lelaki secara bebas.
Bila zaman semakin moden, pemikiran cara ini dianggap sudah usang.
Ramai pula menganggap adalah lebih baik bagi wanita bersekolah asalkan saja di sekolah dia dilengkapi dengan input tatasusila dan adat apatah lagi agama.
Cari Yang Didikan Agamanya Cukup
Beredarnya zaman perlu mengambil kira faktor sekeliling si gadis. Jelas pada kita bahawa cara hidup gadis sekarang sudah jauh berbeza berbanding gadis satu atau dua dekad silam.
Namun, dari sudut nalurinya adalah sama saja. Zaman gadis adalah zaman mencari identiti dan cuba mengekalkan identiti itu.
Jika terdedah dia kepada yang buruk maka buruklah jadinya.
Walaupun begitu, gadis yang mendapat didikan yang baik besar kemungkinan akan menjadi wanita yang berguna kepada negara dan agama malah boleh menjadi contoh teladan sama ada kepada wanita mahupun lelaki.
Cari Yang Berpegang Teguh Pada Suruhan Agama
Ada empat sebab utama mengapa teruna memilih seseorang gadis, kerana kecantikannya, kerana hartanya, kerana keserasian taraf dan kerana agama.
Yang akan membahagiakan ialah memilih gadis yang beragama.
Dimanakah letaknya nilai gadis yang cantik? Letaknya ialah pada keimanan gadis itu.
Jika dia cantik dan dia pula beriman, berharta dan setaraf pula, maka dialah yang masuk ke dalam kategori gadis yang 'tak boleh tahan'.
Tapi sedarlah, dia akan memilih lelaki yang baik-baik pula!


riang ria rye 2010..

mak cik,atok, & mak ngah
mak ita & pak cik isa
sori sbb skrg bru nk upload gmbar tym rye2 ari tu..di sbbkan ade mse yg senggang ni,sha smptlah mengabadikan sdikit sbyk gmbar2 family belah abah..kalu belah mama xde gmbar..xley nk wat pe la..huhu..ari rye thun ni jtuh10 hb 9 kan..dan wat ptama kalinye kami skeluarga beraya di Tangkak slma 3 ari..slalunye 2 ari je..dan keluarga besar kami menerima 4 org sdara bru iaitu ank2 angkat Pak Noh(ayah sdare)..diorg sume ni asalnye kristian dan akhirnye memeluk islam..agak tkejut jgk bile diorg ckp wat ptama kalinye diorg myambut aidilfitri scara meriah sbb slme ni diorg xmyambut pn..tkot fmily tau if diorg msuk islam..ptg rye ptama tu,diorg myampaikan ceramah bertajuk ape bza islam dgn agama yg len..mmg bgus la ceramah diorg..byk ilmu agama yg diorg tau..rse malu plak kte ni yg sedia islam tpi xmgamalkan ajran islam dgn sebetul-betulnye..alhamdulillah smkin ramai sdara  baru kte..mudah-mudahan Allah terus memberi hidayah kpd mereka yg tlah memeluk islam atau pn yg mmg sedia islam ni utk terus memartabatkan agama Allah..wallahualam..kat cni,sha de sertakan sedikit gmbar kngn dri kami sekeluarga tym rye ari tu.. =)


aliya & aisyah



dato' yusra (pak long)

tok we (atok sdare)

alisya syahirah




abah,mama & sha
keluarga besar

Sekitar acara bermaaf-maafan :










sedey nye

benci la..sumorg nk marah2..apasal ntah???

hepi together..


kli ni ktorg diberi task utk wat listening activity..sbyk 3 kli pjmpaan diwat..slme ni xde kta ptus pn nk wt pe..yela..kna fikir semasak-masaknye utk complete kan assgnment..ble memikirkan carry mark..rse beban tul di kepala..laz2 skali ktorg decide nk wat lakonan..baca poem n men kotak beracun..ohhh..lpe nk gtau..ahli group sha terdiri drpd hana..intan..shah..faiq..n alina..tema yg ktorg plih adalah pasal family..sha berlakon sbg mak faiq..alina sbg suami sha n ayah faiq jgk..hana sbg kekasih faiq..intan sbg kwan faiq tym dia jdi antu..n shah sbg hantu faiq..sipnosis cte ktorg cmni,faiq ni kre ank derhaka la..tym mle2 dia bjaya,dia slalu bgi alasan xley blik..byk keje la..n mcm2 lgi la..then,stu ari tu,tym dia jln2 ngn makwe dia,tbe2 mak dia terlanggar makwe dia tu..pyela dia mrah..ble mak dia perasan yg tu ank dia,dia asyk sebut je..faiq ni dah malu la..xsangka tu mak dia..konon malu sbb mak dia org kg..pastu dia tolak mak dia tjatuh..ape lgi ayh dia bgi pnmpar sedas..mmg bez..pastu dia trus tglkan mak n ayh dia kat ctu..pas je mak dia bdoa spya Allah bgi balasan..dia akhirnye mninggal sbb kna langgar..mmg sadis cte nye..siap ade yg mgalirkan air mata tgk drama ktorg..huhu..ape2 pn,ktorg tlh mdapat pujian dri madame azlina ats persembahan yg mantap tu..thanx madame!n thanx jgk kpd group member sha..hana..intan..alina..shah n faiq.. =)
faiq,sha n hana,.
shah & sha

juz around the corner..

tkotnye..exam da mkin dekat..preparation bru wat skit..insyaallah dlm mse yg brape ari ni..kna pulun abis2..muet pn da mkin dkat..moga aku trus tabah mghadapi sume ni..top up blik mrkah tym mid sem ari tu..percubaan ptama sgt memberangsang..1st tym jwab exam hya 2 bhsa je gna..slme ni ade jgk malay..ape2 pn, usaha+doa=tawakal...amin..

Anugerah Ilahi..


Lately,kte slalu dgr kes org buang byi mkin mjadi2..actually,ape2 pn inisiatif yg kte wat,mcm xmyedarkan diorg psal bnda ni..mcm pkara bese je bgi diorg..kerajaan mgenakan hukuman gantung..denda n so on..but masyarakat mcm xamik endah je..kesan pda mse akn dtg,akn btmbah la ank hsil dri perhbungan hram ni..pastu,skrg ni kat melaka,ade skolah harapan plak..tpi bgi sha,ape jua undang2 yg diwat oleh mnusia,sume xkn bkesan..hya syariat dri Allah je yg dpt myelesaikan mslh ni..iaitu hukum HUDUD..sha sgt sokong if malaysia laksanakan hukum tu..tkot org protes??sha xrse cmtu..normally malaysian hya awlnye je wat bntahan,,but lme2 nti ble da bese,xdenye lgi dah..pemimpin kte hruslah bsifat tegas n berani dlm melaksanakna hkum Allah..pelaksanaan hkum Allah hruslah dibuat dgn saksama dan tdk memikirkan perasaan org len..kalu asyk fkirkan psal org len,hkuman tu msti xkn cpe brani nk laksanakn..hkum hudud,qisas ni byk hikmahnye..sha rse cpe yg tgk hkuman ni dibuat kat public,comfirm xde cpe nk wat dah..yg peliknye,bayi yg xbdosa tu dibuang merata2..ksian sgt..n mostly comel2..tergamak ati ibu diorg buang cmtu..konon sygkan kekasih..alasan xrelevan!bgi sha,kekasih mcm tu la xgne..lbih rela xkwin kalu sume laki cmtu..haiwan pn sygkan ank..protect hbis-hbisan kalu musuh dtg serang..tpi mnusia??tu cte yg blom kawin n wat hbungan hram..blom msuk lgi kes bapa rogol ank sndiri..bayi plak tu..ape la nk jdi..asal sume ni pn dtg dri bisikan iblis..n lemahnye iman..tu yg mendorong diorg wat cmtu..ank tu anugerah ilahi yg xtnilai..org yg ade ank,xnk ade ank..yg xde,nk plak ade..tu lah mnusia..xpnh bersyukur dgn ape yg dimiliki..sume nye de hikmah di sblik ape yg tlh ditakdirkan..
sha sndiri pn da wat plan..nk letak nme2 yg comel utk ank2 sha yg akn dtg..kalu de rzki la..huhu..antaranye Puteri Qaisara Firuz yg bmksud pmaisuri yg indah..Putera Qaiseer Fareed yg bmksud raja yg unik..Puteri Qaisara Damia yg bmksud permaisuri yg berkat..n lazly,Putera Qaiseer Danish yg bmksud raja yg berpengetahuan..hopefully,akhlaknye seindah mkna disbalik nmenye..nme merupakan stu doa n mdah-mdahan nme yg sha plih ni akn diberkati..so,cpe2 yg da tau sha da plan nk letak nme ape tuk ank2 sha nti, jgn plak ciplak ye..hak milik terpelihara Nur Shafiza selama-lamanye..huhu~