pilihan sendiri atau ibu bapa??

Bismillahirahmanirrahim...
ade yang bertanya sha sama ada sha da bertunang ke..da kawin ke..(melampau)
jawapan nye adalah sama..biarlah rahsia!
xperlu dihebohkan benda yang xpenting ni..
yang pasti i'm not available..wawawa..
jangan kecewa..bunga bukan sekuntum ye..hehe


berbicara soal jodoh..mesti sumorang semangat nak bercerita..
bukan ape..orang kate topik ni paling syok kalau nak bincang..syok sebab ape xtau la..sha pun xtau nape diorang berpendapat begitu..ade lah sebabnye kot..
kalau orang yang banyak bace novel,mungkin dia akan rasekan perkahwinan itu indah..sebab dalam novel,sume cam bez je..romantik plak tu!(sha pun gler novel jugak)
actually,ia xdelah seindah yang disangka..(bukan maksud sha untuk menakutkan korang yang xkawin lagi laa..)
ia akan jadi indah bila perkahwinan itu diterapkan dengan bi'ah solehah..iaitu suami isteri mengamalkan ape yang islam ajar..maka,aman lah umah tangga..
tapi bagi yang selalu lupekan Allah,xsolat n macam2 lagi,dia sebagai suami xkan dapat mengemudi umahtangga nye dengan baik..
sebab tu kite mesti mencari orang yang beragama sebagai pasangan..
dan kalau kite impikan pasangan yang baik,kite mestilah baik dahulu barulah Allah mengurniakan pasangan sebaik kite jugak..
sume tu telah tertulis dalam firman Allah :


"wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik.Lelaki yang baik untuk wanita yang baik pula(dan begitulah sebaliknya).Bagi mereka ampunan dan rezeki yang melimpah(iaitu syurga)"Surah An-nur(24):26

so,percayalah dengan janji Allah..Dia telah menetapkan kite dengan sebaik2 nye...dan mencari orang yang beragama itu satu tuntutan yang pertama sekali yang patut kite lihat..Hadis nabi s.a.w :

Dari Abu Hurairah r.a bahawa nabi s.a.w bersabda,"perempuan itu dinikahi atas 4 perkara,iaitu harta,keturunan,kecantikan,dan agamanya.Dapatkanlah wanita yang taat beragama,engkau akan berbahagia.."(muttafaq alaihi dan imam lima)

bagi sha,bab kahwin la paling malu sha nak diskuz ngan mama n abah kot..
xtaula..camne la nanti nak cakap bile nak kawin..adei~suruh si dia sendiri lah yang cakap..(jeng3x..sape tu??)
tapi mama sha suke buka topik ni memandangkan kami sume da besar..abang sha pun da layak berumahtangga..
sha??lagilah layak..hahaha(gurau je..)
mama banyak pesan kat kami supaya memilih pasangan yang soleh n solehah..
dan mama pernah tanye sha,sama ada nanti jodoh sha nak tentukan sendiri ataupun diorang..
sha dengan rela ati memilih untuk dijodohkan dengan pilihan diorang andai mama n abah rase pilihan diorang adalah terbaik..
sha xkisah kalau sha xkenal lelaki tu pun..tu lebih baik..
tapi mama amik keputusan yang dia lebih suke sha yang pilih sendiri..supaya nanti dia xmenyesal andai tersalah jodohkan plak..nauzubillah..
sha percaya dengan pilihan parenz sebab itu adalah yang terbaik wat diri sha..sha xkan kawin dengan lelaki yang mama n abah xsuke..xkan!walaupun sha sayang dengan dia..
cinta dan sayang bley dipupuk..ia tumbuh secara perlahan2..(nak berpuitis plak tibe2)
yang penting,adalah keredhaan ibubapa..biarlah lelaki tu xkaya,asalkan dia ade agama..dapat ustaz lagilah beruntung..rase tenang je..(ustaz2 sila take note..hehe)
dapat plak yang macam IMAM MUDA..haihh..xtido malam jawabnye..haha
xdapat macam imam pun xpela..janji ala2 pun da ok..(muka pasrah)
sha inginkan sorang lelaki yang dapat memahami jiwa sha..selalu amik berat tentang ape yang sha wat..tapi bukan mengongkong sampaikan kena wat laporan aktiviti kat dia ari2..dan yang paling bermakna,bile dia menegur silap sha..rase cepat cair je bile lelaki tegur silap sha..huhu..tu tandanye dia sedang mendidik kite..

so,conclusionnye,terpulang pada diri masing2..
ade yang kata pilihan sendiri lebih baik sebab kite lebih mengenali pasangan..ape2 pun,redha ibubapa tu penting..kalau diorang setuju,ok la..tapi kalau diorang xsetuju..janganlah membantah ye..ade sebab diorang wat camtu..ibubapa lebih tau..diorang da makan asam garam lebih dari kite..semestinye diorang nak yang terbaik wat anak-anak yang dikasihi..kalau sayang sangat pun dengan pasangan korang tapi parenz xsetuju,bawaklah berbincang..jangan bertindak melulu amik keputusan nak lari ke thai plak..tu xkan menyelesaikan masalah..menambahkan beban ade la!the bez solution is,berdoalah selalu agar dikurniakan pasangan yang terbaik wat diri kite..

4 comments:

  1. semoga nanti berbahagia hidup berumah tangge=)

    ReplyDelete
  2. insyaallah kak..
    thanx..
    mdah2an kite sme2 mndpt redha Allah..
    =)

    ReplyDelete
  3. sumtyme kalau kite serahkan ketentuan jodoh parents yg pilihkan mungkin mudah dan lebih baik

    sebab xde la hati kte ralit nak ska org tu org ni
    buat rosak hati je nanti kan sha

    ReplyDelete