kanak2 ribena

Bismillahirahmanirrahim...
mood sekarang = berapi+bengang
so,bile da tulis mood camni,paham2 jela..
ade la yang sha nak letuskan kat sini..


berair mata sha menahan keloyaan yang melampau..
ooohhh..agak melampau statement ni..
tapi tu la hakikat..
sha xtipu..
bile sha bace status seseorang tu kat fb,air mata sha terus berair..
ade 2 sebab..
1st-sha memang rase nak muntah bile bace status 'daring' dia tu..
2nd-sha rase sangat2 berdosa sebab xmampu nak tegur sedangkan dia orang terdekat sha..
tu la kelemahan sha..sha xmampu lagi nak menegur dengan kata2..
hanya dengan selemah2 pencegahan jela yang sha mampu wat..iaitu dengan mencegah dalam hati..
agar sha jangan wat camtu gak..


sha tabik dengan adik sha sebab dia tegur budak tu..
bahasa kemain lagi dahsyat..
sume dia sebut dalam tu sebab bengang kat sorang pompuan tu..
maybe ade sorang pompuan tu tegur dia jangan over sangat bile da ade kekasih..
baguslah kat budak pompuan yang tegur tu..
ade keberanian..
sha nak je tegur..but i know pompuan tu jenis camne bile ditegur..
lagipun malas nak gadoh pasal benda ni bile memikirkan dia masih lagi dalam golongan kanak2 ribena..
fikiran xmatang..dan hanya tau berseronok je..
xmemikirkan mase depan yang xde hala tujuan tu..
sekolah pun malas..
tau nak bercinta..bercinta..n bercinta..
ade ape ngan cinta tu?xtau la ape yang dia pandang..
benarlah orang kate,cinta tu buta..
but jangan sampai cinta tu membutakan mata ati kite..
kelak diri sendiri yang merana..
xsalah nak bercinta,asalkan ikut landasan syariat..
kalau da xmampu untuk menahan perasaan sayang dan cinta kat pasangan..better u get married as soon as possible..
xde timbul fitnah n orang xmeluat dengan gaya anda tu!


paling xsetuju,bile budak2 sekolah rendah pun da pandai nak ade couple2 ni..
sume tu fikir keseronokan je..
yang paling malang,bile ade yang kate,sape xde couple tu ketinggalan zaman..
tapi bagi sha,sha sangat mengagumi orang yang xde couple..
biar la orang nak kate xlaku ke..ape ke..
yang pasti,niat kite untuk mendapatkan isteri/suami..bukan untuk mendapatkan pakwe/makwe..
biarlah kite jadi len dari yang len..single bukan dosa..tapi yang double tu yang dosa..
ni lah akhir zaman..dosa diagung2kan..orang yang berbuat sesuatu yang benar diperlekehkan..


bercinta xsalah..tapi yang salah,orang yang memilikinye menyalurkan pada jalan yang salah..
cinta tu hadiah dari Yang Maha Esa..
dengan cinta,kita kenal Pencipta..
dengan cinta,kita kenal Rasulullah s.a.w..
dengan cinta jugak,kita kenal keluarga,saudara-mara,sahabat handai dan orang len..
tapi cinta yang bagaimana?cinta yang berlandaskan Islam..
dan cinta yang berpada2..bukan berlebih2an sehingga kite meletakkan cinta kepada manusia lebih agung dari cinta kepada Ilahi..


kalau bercinta dalam peringkat umo sekolah rendah dan menengah,itu bukan cinta..tapi lebey kepada nafsu..
nafsu untuk cinta-mencintai..nafsu untuk sayang-menyayangi..nafsu untuk milik-memiliki..dan len2..
andai benar kite menyayangi sang kekasih,bertemu lah kedua ibubapanye..mintak restu dalam perhubungan..
dan segeralah bernikah..
kalau xmampu untuk berkahwin,cukuplah sekadar akad nikah dan wat majlis kecil..
hanya untuk menghalalkan perhubungan tersebut..
ape guna nye kite asyik mengumpul duit banyak2 semata2 nak wat majlis besar,dengan niat kawin cume sekali..
so,nak wat grand..
xpayahla wat camtu..cukupla sekadar majlis kecik tapi dilimpahi rahmat Ilahi..
dengan niat untuk menghalalkan perhubungan supaya diredhai Allah..


kalau adik2 yang baru takat sekolah ni da bercinta,camne plak?
nasihat sha,banyak2 dekatkan diri kepada Allah..
yakin jodoh akan sampai bile tibe masenye..
ape gunenye bercinta tym sekarang..xtau lagi mase akan datang same ade dengan dia lagi atau x..
sia2 je kite menghabiskan mase dengan merinduinya..alangkah baiknye kalau kite abiskan mase dengan mengingati Yang Maha Agung..
perjalanan adik2 masih panjang..akan datang lagi banyak cabaran yang akan ditempuhi..
serahkan segala2nye pada Allah sekiranye benar2 sayang kepadanye..
sebenarnye mengikut pemerhatian sha setelah borak2 dengan adik2 yang bercinta ni,diorang ade couple pun sebab nak ilangkan bosan..nak manje2..n bile jumpe yang lebih baik,diorang tinggalkan la..
sebab tu,xmustahil bile sha tengok kat status fb mereka2 ni selalu gadoh2 dengan orang len..konon katenye lelaki or pempuan ni rampas kekasih diorang la..ape la..
haihh..nampak sangat ketidakmatangan di situ!
sebab ape jadi macam ni?sumenye bermula dari henpon..
xcukup jumpe kat skolah..balik umah mesej2 lagi..calling2..
xbosan2..mungkin sebab khayal dalam dunia sendiri..
tu yang jadi camtu..n khayalan tu datang dari syaitan..
syaitan akan mengaburi mata kita dengan memperlihat keindahan ketika perbuatan tu dilakukan..
kata syaitan musuh utama..tapi sebenarnye,sedar xsedar,syaitan jadi kawan baik.,
so,beware la ye..


sebagai seorang kakak..perempuan..n bakal pendakwah satu ari nanti..
sha rase terkilan dengan sume ni..
kecik2 da terdedah ngan benda2 negatif camni..
mostly terpengaruh dengan kawan n macam2 lagi la..
banyak sumber yang bley menjerumuskan diorang ke arah benda2 ni..
pokok pangkalnye,datang dari dalam diri masing2..
ilmu agama yang dibekalkan untuk kite tu berguna ke x..
kite dapat tengok dalam diri kite..
berjayakah kite menjadi seorang penganut agama islam?
atau sekadar di ic n surat beranak je tertera agama Islam?
so,peranan orang sekeliling la mencorakkan kanak2 ni untuk menjadi pelapis generasi yang berwawasan..
ni kalau mak ayah,kakak n abang pun xamik kisah..sape lagi nak kisahkan diorang?
guru?masyarakat?
hanya orang terdekat je yang mampu membantu diorang..
terapkan nilai agama yang tinggi dalam usrah..
insyaallah..usrah yang diterapkan biah solehah mampu melahirkan para pendukung negara yang unggul dan berlandaskan Al-quran dan As-sunnah..
moga kite same2 mejadikan syaitan musuh utama kite setiap mase..dan meletakkan cinta Allah adalah yang paling teratas..

No comments:

Post a Comment