hadis sahih tentang bulan ramadhan

Bismillahirrahmanirrahim..
mule2 sha ingatkan nak explain serba-sedikit tentang jenis2 hadis..tapi disebabkan buku rujukan sha tu xditemui lagi,jadi sha terpaksa menangguhkan jap tajuk tu..
arini 1st ramadhan kite berpose kan..
arap2 kite bukan hanya menahan lapar dan dahaga,tapi kite kurangkan buat aktiviti lagha(xelok) dan ditambah dengan ibadah2 sunnah yang digalakkan..

Daripada Abu Said al-Khudri ra berkata, bersabda Rasulullah saw: “Tidak ada seorang hamba yang berpuasa sehari dijalan Allah kecuali Allah akan menjauhkannya dengan api neraka sejarak tujuh puluh tahun perjalanan”. (Hadith sahih riwayat al-Bukhari (6/35), Muslim (1153).

 Daripada Uthman bin Abi al-‘As, telah bersabda Rasulullah saw: “Puasa itu perisai, yang akan melindungi seseorang hamba daripada api neraka”. (Hadith sahih riwayat Ahmad (4/22).

 Daripada Abu Umamah ra berkata: Aku bertanya kepada Rasulullah saw: Ya Rasulullah! Tunjukkan kepadaku satu amalan yang membolehkan aku memasuki syurga dengannya. Maka Rasulullah saw bersabda: “Hendaklah kamu berpuasa, tiada lagi yang seumpamanya”.(Hadith riwayat al-Nasai’ (4/165), Ibn Hibban dan al-Hakim (1/421) dan sanadnya adalah sahih).

sabda Rasulullah saw di dalam hadith sahih yang bermaksud: “Apabila datangnya Ramadhan akan dibuka pintu-pintu syurga, dan ditutup pintu-pintu neraka, dan dibelenggu syaitan-syaitan”. (Hadith riwayat al-Bukhari (4/97), Muslim (1079).

semoga matlamat ketaqwaan daripada ibadah bulan ramadhan ini dapat diperolehi dan sebagai bekalan untuk menempuhi kehidupan di akhirat kelak..
Sesungguhnya ibadah puasa telah dijanjikan pelbagai kelebihan dan fadhilat bagi sesiapa yang menunaikannya. Cukuplah beberapa hadith ini sebagai pemangkin dan peniup semangat untuk kita..
jangan cemari kemuliaan bulan ramadhan dengan hadis2 palsu ye,kawan2.. =)

Firman Allah swt yang bermaksud: ((Bulan Ramadhan yang padanya diturunkan al-Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan keterangan daripada petunjuk dan perbezaan (antara yang haq dan batil)). (al-Baqarah: 185)

pesanan penaja : pose jangan xpose tau.. (^_^)

x_96f4529

2 comments:

  1. mmg byk fadilat berpuasa ni.suma ada penjelasannya.tp ada gak hadis palsu atau yg kurang jelas tentang fadhilat solat terawih

    ReplyDelete
  2. yg fadhilat solat tarawikh mmgikut hari adalah hadis yg direka pda mse kini..
    berhati2 la.. =)

    ReplyDelete

Daisypath Happy Birthday tickers