making tempoyak

Bismillahirahmanirrahim..

lepas hantar barang kat customer tadi,sha pun memecut keta balik ke umah..
tengok jam da kul 4 petang..xmasak lagi!
ni pun nasib baik adam xde..
kalau x,susah gak sha nak kuar umah..nak tolong mama masak lagi..
memang letih jaga si kecik tu..xreti duk diam..
rase nak ikat je kat tiang umah.. ='(

arini sha nak ajar korang cara wat tempoyak plak..
sha mule2 ingatkan wat tempoyak ni susah tau..
tapi rupe2 nye xde la susah mane pun..hehe(ayat orang jarang masuk dapur)
disebabkan sha da lame mengidam nak makan tempoyak..
pastu ngan musim buah sekarang ni,sha memang buat banyak la..
lagipun kat umah ni,sha ngan mama je makan..
abah orang jawa xmakan sangat..n adik-beradik sha yang len memang xske makan..
tengok pun xnak..huhu
diorang ske makan tempe je..tapi sha plak xske..hehe
citarasa orang sume len2 kan.. =)

BAHAN-BAHAN
-durian(semestinye)
-cili api
-gula 
-garam

mule2 sekali,korang asingkan isi durian tu ngan bijik nye..karang xpasal2 tercekik makan bijik plak..lagipun tempoyak memang orang amik isi je..xtau la kalau korang nak wat kelainan letak bijik sekali..huhu..then,cili api tu tumbuk sampai lumat..agak2 la berapa banyak pun..terpulang kepada selera kepedasan masing2..hehe
da lumat cili api,gaulkan dengan isi durian tadi..letak sedikit garam n gula..tapi selalunye,sha xletak gula..sebab durian da memang manis pun..akhirnye,siap!
senang je kan?xde pun susah2..ni resepi simple jela..sha bukan pandai sangat bab memasak ni..bagitau ape yang tau je.. (T_T)

so,bley la bulan pose ni berulamkan tempoyak ari2..
jangan sampai jemu dahla..
xpun parenz korang pandang pelik je sebab satu bulan menu tempoyak je..
HAHA

*sori..xde gambar..saje xnak letak sebab takot korang terliur..abis basah keyboard plak nanti..HAHA

pesanan penaja : chef xbertauliah~ (^_^)
x_96f4529

4 comments:

  1. shafiza.. ko nh mmg da gaya mak2 da nh.. cte psl x msk ag, adam uh cm ank ko.. resepi.. hailaaaa... cptnye shafiza ko da besar.. hahahaha.. :)

    ReplyDelete
  2. hahahaha..
    mne de..aku bdak kcik lgi la..hahaha

    ReplyDelete
  3. dah la tengah posa ni.... terliur pulak dah...

    http://www.alepridz.com/

    ReplyDelete
  4. tu blom ltak gmbar lgi da terliur..
    kalau letak,xtau la..hehe

    ReplyDelete