semuanye berbalik kepada diri kita

Bismillahirahmanirrahim...


Iman-Raihan
Iman adalah mutiara
Di dalam hari manusia
Yang menyakini Allah
Maha Esa Maha Kuasa

Tanpamu iman bagaimanalah
Merasa diri hamba padaNya
Tanpamu iman bagimanalah
Menjadi hamba Allah yang bertaqwa

Iman tak dapat diwarisi
Dari seorang ayah yang bertaqwa
Ia tak dapat dijual beli
Ia tiada di tepian pantai

Walau apapun caranya jua
Engkau mendaki gunung yang tinggi
Engkau merentas lautan api
Namun tak dapat jua dimiliki
Jika tidak kembali pada Allah

yup..that's true!
iman xdapat diwarisi..
walau alim camne pun ibu bapa,iman tu xdapat diturunkan kepada anak2 nye..
iman tu milik individu sepenuhnye..
hanya Allah je yang berhak untuk memberikan kepada sesiapa yang dikehendaki..
sebab ape macam tu?
supaya hambanye sentiase berlumba2 mengejar amalan baik untuk memantapkan lagi iman dan taqwa..


kalau segala benda kita dapat ngan mudah,kite xkan mungkin menghargai..
dan ambil enteng akan hal sedemikian..
sedangkan harta pusaka pun orang berebut untuk mendapatkannye,apatah lagi iman..
jadi,Allah itu Maha Adil..
sesiapa yang mengkhendaki sesuatu,berusahalah untuk mendapatkannye..
seperti mana kite menduduki peperiksaan..
sape yang rajin berusaha,dialah yang akan berjaya diakhirnye..


berdoalah selalu supaya kite sentiase istiqamah dalam melaksanakan amar makruf nahi mungkar..
jangan pernah ujub dengan keadaan diri kite dan membandingkan dengan orang yang lebih teruk..
sebaliknye berdoalah agar diri kite sentiase dalam keadaan yang diredhai dan orang tersebut mendapat hidayah dari ilahi..
xmustahil sok2 orang yang lebih teruk dari kite tu lebih baik dari kite..
dan kite menjadi sebaliknye..nauzubillah..


zaman sekarang ni dah xpelik..
tengok parenz,alhamdulillah..tapi bile tengok anak,nauzubillah..
salah sape ni sebenarnye?
kadang2 ibubapa da memberikan kite pendidikan agama yang sewajarnye..
n i think mostly,parenz sangat berharap nak masukkan anak dia ke skolah agama..
tu menunjukkan parenz nak kite lebih baik daripada mereka or ajarkan mereka ape2 yang diorang xtau..
kite adalah harapan mereka..


parenz..guru..orang sekeliling..sentiase memberikan yang terbaik untuk kite..
didikan..kasih sayang..perhatian..anak2 ditatang bagai minyak yang penuh..
kalau kite nak sesuatu,sedaya upaya parenz kite akan memenuhi kehendak kite walaupun ketika tu dalam kesusahan,..
dengan harapan kite akan menjadi 'manusia'..
tapi alangkah kecewanye mereka,kalau kite xmenjadi seperti yang mereka harapkan..


ape2 pun,sume terpulang kepada diri..
orang len hanya memberi..
dan terpulang kepada diri kite sendiri untuk memilih mana yang baik ataupun buruk..
xde sape yang bley mengubah diri kite secara keseluruhan selain kite sendiri..
ingatlah..hidup ni hanya sementara..
dunia ni hanya persinggahan..
destinasi terakhir blom lagi kite capai..
moga kita same2 menuju keredhaan Allah taala..


perjalanan kite semakin hampir penghujungnye..

No comments:

Post a Comment