nak membebel jap



saje petang tadi bersiar2 di Port Klang..
da sebulan xbalik ke rumah..
rasenye macam kalah orang yang bz keje..
tym2 camni lah kitorang suke berkongsi cerita..
merapatkan ukhuwah antara satu sama len..
yang paling kelakar,mama n abah bercerita tym diorang kawin2 dulu..
tersenyum melihat kebahagian di muka mereka..
masuk bab ni pun sebab mama duk cite orang zaman sekarang suke letak mahar atau wang hantaran tinggi2..
risau agaknye ngan anak2 bujang dia yang tiga orang tu..
sha pun kurang setuju ngan benda tu..
sedangkan dalam sabda nabi s.a.w. "sebaik-baik wanita adalah yang elok rupanya dan yang paling rendah kadar maharnya.."
bagi sha,xperlu lah nak mahal2..nanti pas kawin utang berlambak2..ukur baju di badan sendiri!
kalau kawin dengan orang kaya,xpelah kot kalau nak mintak tinggi..sebab berkemampuan..
tapi sha sendiri,walau kawin dengan orang kaya satu ari nanti(insyaallah) atau x,sha sedaya-upaya xkan membebankan bakal suami sha dengan benda2 camni..
cukuplah melaksanakan yang wajib..dan yang paling penting,XNAK MEMBAZIR..
kalau bab wang hantaran atau mahar,terpulang lah kepada dia nak bagi berapa..even senaskhah al-quran,sha tetap menghargainye..
sebab harga seorang wanita tu bukan terletak pada mahalnye mahar tetapi maruah dan akhlaknye..


ok..dah..back to our topic..huk8
sha suke ke Port Klang ni sebab ape tau..
suke tengok air yang berombak..kapal2 belayar sane-sini..
burung2 berterbangan di udara..berkicauan menyanyikan rentak iramanye yang tersendiri..
Allah..sume tu mendamaikan..
lagi2 bile nak senja,matahari nak terbenam..
satu keindahan yang xdapat diungkapkan dengan kata2..
Subhanallah..
penciptaanNya membuatkan sha berfikir..begitu cantik aturan yang Allah telah jadikan..
bagi orang yang berakal,mereka menjadikan alam semesta  ni sebagai salah satu masdar untuk memperkuat lagi iman mereka..
terkandung 1001 rahsia di sebalik penciptaanNya Yang Maha Kaya..
sungguh..xde lagi yang lebih kaya selain Dia..
masyaallah.. 


“Sesungguhnya di dalam penciptaan langit dan bumi dan silih bergantinya malam dan siang, terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal.” (Surah Ali Imran: 190)

No comments:

Post a Comment