secantik si pemakai

Bismillahirahmanirrahim


Baju nipis nampak bayang
Peha gebu saja ditayang
Lebih baik tak pakai baju senang
Dah tentu boleh tunjuk terang-terang


Baju ketat seluar sendat
Pakai tudung just ikat-ikat
Dari mula memang bukan adat
Disudut agama pun gaya tak berkat


Tudung jarang baju nipis
Pakai sikit boleh nampak ‘garis’
Mata orang terbeliak, kita membengis
Bila kena kutuk, kenapa menangis


Lengan pendek blaus gantung
Jeans ketat melekat dipunggung
Jadi orang Islam ni sebenarnya beruntung
Agama tak suruh berbungkus macam pocong


Apa rasanya, kepala bertudung, kain terbelah
Kalau takat rambut orang kurang ghairah
Lain kalau peha gebu atau ternampak lurah
Mata yang memandang boleh keluar darah


Kebaya ketat, kain terbelah
Ikat tudung macam tak sudah
Nak ikut suruhan agama memang tak mudah
Tapi Islam sebenarnya indah


Tutup aurat bukan suruh berselubung
Sampai tak nampak muka dan hidung
Yang faham tuntutan amat beruntung
Taklah bersungut mulut pun muncung


Dah kalau mula minat nak bertudung
Cubalah sesuaikan apa yang disarung
Kalau masih rasa jiwa tu ‘mendung’
Maknanya nafsu tu belum dapat dibendung


Bertudung itu bukan satu paksaan
Ianya lebih kepada keinsafan
Selalunya nafsu masih dikuasai syaitan
Itu la pasal fesyen pun yang bukan-bukan


Asal menutup aurat itu tuntutan
Kalau dianggap susah, tu sebab bosan
Yang ye nya hati tak berkenan
Tu yang berjela-jela mencipta alasan


Menutup aurat satu syariat
Kepada agama kita taat
Hidup berkat pahala berlipat-lipat
Didunia selamat, di akhirat hebat

sje je mulakan entry dengan pantun 4 kerat ni..
kite warm up dulu..
rase sedas x,terkena kat diri kite..rase2 nye??
ok..baguslah kepada anda yang xterasa tu..means anda telah berjaya menutup aurat dengan sempurna..alhamdulillah..
bagi mereka plak yang berkecil ati,janganlah anda mengutuk2 plak kat sape yang wat pantun ni..
salah anda jugak kerana xmenutup aurat dengan sempurna..
aurat bukan lah satu2 benda yang bley diwat2 men..
anda rase panas,anda xmo pakai tudung..
anda rase berpeluh,anda tukar kepada seluar yang lebih kecik..
xkire lah lelaki atau pompuan,same je zaman sekarang ni..
walaupun kalau ikutkan,'zon' menutup aurat bagi lelaki aqal min mar'ah..
tapi rajul wat amik xkisah sangat..especially,tym men bola..
haihh..sakit mata melihatnye..(opss..bukan tengok saje2 ye..tapi tertengok..terpandang wat kali pertama..)
tu kisah rajul,kalau mar'ah xyah cakaplah camne..
terdedah sane n sini..macam lah xcukup kain..
kadang2 sha sendiri menghadapi masalah untuk membeli baju t-shirt..
bile g part pompuan,baju sume kecik2..haih..saya sudah besar..baju budak umo 5 tahun je banyak yang dijual.. =,=*
tu yang terpaksa gak lah menebalkan muka g part lelaki..
bersama2 adik-beradik sha yang len mencari baju same2..
sha lebih selesa pakai t-shirt lelaki..besar pun besar..lengan panjang pun ade..so,memang xde masalah..
satu persoalan yang sha masih xjumpe lagi jawapan yang dapat memuaskan ati sha..
nape kite nak dedahkan aurat kite kat orang len?
xmalu ke orang tengok aurat kite?
kalau da rase,kite tahan ngan seksaan api neraka,anda dipersilakan untuk membuka aurat dengan senang ati..
tanpe memikirkan satu ari nanti kite akan dihisab di padang mahsyar..juga dosa dan pahala..
susah sangat ke nak menutup aurat?..
rasenye xsusah..hanya perlu menutup dengan sebaik mungkin..
bile kite gi kedai,pandai plak nak beli benda2 yang berbungkus..
tapi sedar diri sendiri xberbungkus ngan elok!!
benda yang bernilai,kite akan jaga dan simpan dengan elok..
kite bungkus supaya xhilang keasliannye..
yang sha paling pelik,baju yang xcukup kain atau jahitan tu,lebih mahal harganye berbanding baju yang sempurna jahitannye..
xpercaya??anda bley g ke kedai pakaian sok n wat perbandingan..
sometyms ade yang da ok kalau ditengok cara dia berpakaian..
bertudung labuh..baju besar..tapi satu je yang kurang..
xpakai handsocks..tangan kite pun aurat jugak..walaupun baju ade lengan yang berkancing,tapi better kite pakai handsocks jugak..
kot2 in case kena sinsing lengan ke..ade la gak 'backup'..
kalau gi hypermarket tu,lagi la pelik bile tengok orang berpakaian macam2 rupe..nak kate fesyen,fesyen la gak kot..bagi diorang..tapi fesyen xkena tempat..
berfesyen bley..tapi bia la ade batasan..n yang paling penting,menurut syariat..

kalau da lawa,pakai ape pun tetap cantik..jangan sibuklah nak dedah sane sini..simpan untuk tatapan suami je..berpahala lagi..
xgune kite sibuk menjaga ketrampilan tapi pakai pakaian ntah pape..

nak menjaga ketrampilan bialah dengan betul n sempurna..
islam xmelarang kite untuk berhias diri tapi janganlah berlebihan..
kerana islam tu agama yang cantik n Allah pun suke kan kecantikan..
kecantikan di sini bukanlah kite sibuk mencari pujian dari manusia terutama dari berlainan jantina..
kerana mencari pujian dari manusia,sampaikan  kite mengabaikan amarallah..
percaya atau x,dengan menutup aurat secara sempurna,kite kelihatan ayu n lawa berbanding kite berpakaian xsenonoh..
so,if u think u're beautiful,let's we cover ourself..
amar makruf nahi munkar!
“Dan hendaklah kamu tetap di rumah kamu, dan janganlah kamu berhias dan bertingkah laku seperti orang jahiliah.” [TMQ Al-Ahzab (33):33]


No comments:

Post a Comment