Hukum menyambut birthday



sha : hukum myambut bufday adalah HARAM..


sahabat : HARAM??

                betul ke sha?


sha : aaa..ramai yg xtau..sbnarnye wlupn skdar wish ia ttap haram..


sahabat : npe plak?bknnye kte smbut mnum arak ke..g disko ke..wish je pn..doa yg baik2..


sha : mmgla syg..tpi org kafir kan yg ajar sume ni..tpi kte xprasan..lgi stu,ade ke islam ajar kte suh smbut bfday?suh wish2 org tym ari lahir dia?junjungan bsar kte pn xpnh myambutnye kan..shbat2 xpnh pn wish2?(sambil tersenyum)


sahabat : tpi knape ade yg kte bley je..


sha : sumorg de pndapat msing2..tpi kalu dia xbgi dalil,kte xley ikut..first skali,kte kna rujuk Al-Quran..tu kan sumber utama kte..
      
dalam surah Al-Isra',ayat 36 “Dan janganlah kamu mengikuti apa yg kamu tidak mengetahui  tentangnye  Sesungguhnya pendengaran penglihatan dan hati semuanya akan diminta pertangggungjawabannya”..
        
           kbyakan kte slalu wat sesuatu bnda tu,tpi kte xtau knape kte kna wat bnda tu..xde ilmu pn ttgnye..ptotnye kte kna lah tye2 org yg pakar ke..wat kajian ckit..brulah kte dpt jwapan bgi amalan kte tu..then,kte tgk dalam hadis




Rasulullah s.a.w ade bsabda bahwa : “Barangsiapa meniru suatu kaum maka dia termasuk dari kaum tersebut”..(Hadis riwayat Abu Daud)


org kafir smbut bfday x?tiup lilin..nyanyi2 lgu..wishing..bgi adiah.. buatkan?jdi ape bezanye ngn kte kalu kte ikut jgk?kte kan org islam..ade cre tersendiri..teringt plak dlm stu hdis yg len,


Rasulullah bersabda: Diriwayatkan dari Abu Said al-Khudri Radiyallahu ‘anhu : Rasulullah bersabda: Kamu akan mengikuti sunnah orang- orang sebelum kamu sejengkal demi sejengkal sehasta demi sehasta. Sampai mereka masuk ke dalam lubang biawak kamu tetap mengikuti mereka. Kami bertanya: Wahai Rasulullah apakah yg kamu maksudkan itu adalah orang-orang Yahudi dan orang-orang Nasrani? Rasulullah bersabda: Kalau bukan mereka siapa lagi?..(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)


kat cni da jelas yg Rasulullah bsabda bhwa org kafir ni sntiase berusaha utk menyesatkan umat islam..skit2..bkn trus byk..kalu byk,da tentu kte prasaan..jdi berhati2 dlm stiap pkara yg kte wat..btol ke tdak blandaskan islam..check smula..sha pn pnh jgk wishing bfday ni..bkn xpnh..lpas tau je,trus tinggalkan..wat pe kte nk ikut kalu itu bkn cra islam..


sahabat : owh..bru fham..aaa..btul jgk kan..slme ni xpnh prasan pn..men wat je..sbb nye da terbiasa ngn gaya idup kte yg ble tbe bfday org,wat kejutan la..wishing tu of coz la wat..xpela..lpas ni mmg nk wat dah..


sha : bgusla kalu cmtu,yg psal surprise tu,slalu gak org wat kan..baling2 telur la..mcm2..sume tu kan da jdi pmbaziran..membazir tu kan amalan syaitan..baik kte mkn drpd baling2..hehehe..


sahabat : btol gak..hehehe..time ksih sha sbb bgi ilmu baru ni..


sha : sme2 shbat..moga kte sntiasa mdapat hidayah dri ilahi..


p/s : wallahualam..sekadar memberi pandangan..


No comments:

Post a Comment