hari pertama perkahwinan

Bismillahirrahmanirrahim..

Percaya atau tidak,ari pertama perkahwinan kite telah memulakan kehidupan baru dengan mengabaikan perintah Allah..

Nape sha kate kan macam ni?rata-ratanye pengantin akan meninggalkan solat terutama sekali solat zohor kerana sibuk menyiapkan diri untuk acara bersanding atau sebagainye..n sha pasti,kebanyakan orang xamik kisah pun pasal hal ni..masing2 lebih sibuk melayan tetamu atau bergambar daripada menghadap diri,menadah tangan kepada yang Maha Esa agar perkahwinan lebih diberkati..

Itu baru solat yang kite pandang ringan..blom masuk dari segi tabarruj(berlebih-lebihan) dari segi pakaian dan solekan..pakaian yang dikenakan sangat ketat dan menampakkan susuk badan..tudung xlagi menutup dada disebabkan mahu menunjukkan sulam-sulaman dan labuci yang menghiasi baju..solekan tebal 5 inchi mengalahkan opera cina gara-gara ingin kelihatan sempurna dan cantik dimata orang len..solat sanggup ditinggalkan disebabkan takot ilang mekap yang penat di’tacap’ berjam2 lamenye..syariat Allah pun telah diketepikan..bulu mata palsu jadi pilihan..sedangkan Rasulullah saw telah bersabda :

Dari Ibnu Umar RA ia berkata, "Nabi SAW mela’nat wanita yang menyambung rambut dan wanita yang minta disambung rambutnya, (dan mela’nat) wanita yang mencacah (mentatto) dan wanita yang minta dicacah (ditatto)". [HR. Bukhari juz 7, hal. 63].

Bagi pengantin lelaki pulak,rantai dikalungkan di leher sebagai penambah seri.Sedangkan islam melarang lelaki menyerupai wanita dan begitu juga sebaliknya.

Dari Ibnu ‘Abbas RA, ia berkata, “Rasulullah SAW mela’nat orang laki-lakiyang menyerupai wanita dan para wanita yang menyerupai laki-laki”. [HR. Bukhari]

Suami..
Janganlah kamu menjadi dayus pada hari pertama perkahwinan..sesungguhnye isterimu itu telah menjadi tanggungjawabmu seusai melafazkan akad nikah..maka,tegurilah sekiranye dia berbuat kesilapan..kerana…

Rasulullah s.a.w. bersabda yang maksudnya: “Suami adalah penjaga (pemimpin) terhadap kaum keluarga dan dia dipertanggungjawabkan terhadap orang-orang di bawah jagaannya, dan isteri adalah penjaga (pemimpin) di dalam rumah tangga suaminya dan anak-anaknya dan dipertanggungjawabkan terhadap orang-orang yang di bawah tanggungannya.” (Riwayat Bukhari)

Jadi,hiasilah hari pertama perkahwinan dengan benih-benih islamiah..agar benih-benih itu terus subur dibajai dengan teguran ke arah membina istana cinta yang dirahmati Allah..

Selamat menempuh alam baru untuk mereka yang bakal mendirikan rumahtangga..moga redha Allah sentiase mengiringi kalian.. :)

Titah Tuan Puteri : semoga ‘imam’ku nanti mengerti mengapa hari perkahwinan kami biasa2 saja.. ^^


x_96f4529

12 comments:

  1. Aah , betul tuu. taknak hilangkan make up smpai tak solat.

    tp kmi salute dgn 1 psgn pngtin ni kt kelate hr tu pegi , phak pngntin suh akak yg make up tu tgu smpai diorang zuhur. after zuhur dia make up lain but very simple :')

    ReplyDelete
  2. @nelly
    btol2..yg wajib tu lebih afdal..xde membazir2.. ^^

    ReplyDelete
  3. @amal
    bgusla cmtu..
    alhamdulillah..jrg org nk wat cmtu.. =)

    ReplyDelete
  4. aah kan...ish sampai tggalkan solat..alamak,takut la nak kawen :takut XD kehkeh

    ReplyDelete
  5. Rasa cam terkena kat diri.. huhuhu.. apapun,, ianya satu peringatan yang baik buat semua.. :) thanks for sharing this article..

    ReplyDelete
  6. @reynn
    kalau takot,xyah kawin..
    membujang smpai tua..kih3

    ReplyDelete
  7. @kak moon
    la syukr ala wajib..
    peringatan utk kte bersama..
    kalau xtau,xpela..
    kalau spe2 yg bru tau n xwat lagi,jgnla plak diwat gak..hehe

    ReplyDelete
  8. orang kita lalai dan sanggup tinggalkan yg wajib disebabkan keadaan dan situasi yang tidak wajib...

    ReplyDelete
  9. @fisherman
    sometimes,lbih memikirkan adat dripada yg wajib kte wat..

    ReplyDelete
  10. tak pernah pun terfikir mcm ni. :-O
    first day pun dah mcm ni..
    thanks for the info!

    ReplyDelete
  11. @firdaus
    smoga dpt manfaat..
    wat yg tbaik utk bakal keluarga nti.. :)

    ReplyDelete